Deel dit artikel
-

PEPC Worldwide stelt beursgang uit

PEPC Worldwide stelt zijn Amerikaanse beursgang uit. Het Haagse bedrijf, dat via terminals kranten distribueert, hoopte deze week op toestemming van beurstoezichthouder SEC voor een IPO, maar heeft extra tijd nodig omdat het zijn merknaam wil veranderen. De nieuwe target is uiterlijk eind maart.

PEPC Worldwide wil met de beurgang op de American Stock Exchange tenminste 12,5 miljoen dollar nieuw kapitaal ophalen. Het voorlopige prospectus was 1 oktober 2002 ingediend bij SEC. PEPC hoopte deze week toestemming te krijgen van de Amerikaanse beurstoezichthouder, maar heeft uitstel nodig, zo bevestigt een woordvoerder van PEPC tegenover Emerce. Het groene licht voor de IPO moet nu uiterlijk dit kwartaal gegeven worden, zo hoopt PEPC

Reden voor uitstel is volgens de woorvoerder dat zijn bedrijf nog een aantal toevoegingen aan het prospectus indiende. Belangrijkste daarvan is een nieuwe merknaam voor de digitale krantenkiosk. Die verandert van 'Presspoint' in 'International Newspaper Kiosk'. PEPC bezat volgens de woordvoerder niet de Europese rechten op de merknaam 'Presspoint' en dat vormde "een risico voor investeerders". Ook de resultaten over het vierde kwartaal van 2002 worden nog toegevoegd. De overige details van de beursgang, waarbij het bedrijf 1 miljoen units hoopt te verkopen voor een prijs tussen de 14 en 16 dollar per stuk, blijven hetzelfde.

De PEPC-woordvoerder kan niet zeggen waarom zijn bedrijf niet van te voren besefte dat de merknaam problemen op kon leveren. Hij spreekt van "voortschrijdend inzicht dat de merknaam een belangrijk onderdeel is van de strategie". Vorig jaar oktober berichtte Emerce al dat PEPC de beursgang dringend nodig heeft. PEPC bleek een tekort van 8,2 miljoen dollar te hebben en een snel oplopend nettoverlies. Daarnaast werd duidelijk dat het bedrijf draaide op inkomsten uit verkoop van aandelen en op leningen van aandeelhouders.

Inmiddels zegt PEPC omzet te draaien doordat "het merendeel" van de 110 automaten, die het op testbasis op locaties had geplaatst, is verkocht. Ook zou het omzet draaien uit zijn tweede hoofdactiviteit: de verkoop van de gedistribueerde kranten. Inkomsten uit reclame op de automaten en op de achterpagina van de kranten moeten, zo meldt het bedrijf, volgend kwartaal volgen. PEPC wil niet zeggen hoe groot de bestaande inkomsten zijn.

De nieuwe naam wordt volgens PEPC gecommuniceerd met een branding-operatie op de locaties zelf (zoals in de keycards van de hotels), in de kranten (die onverkochte advertentieruimte ter beschikking moeten stellen) en met banners op de kranten-sites. Op één van die sites, die van de Antilliaanse Amigoe , stond woensdag overigens nog steeds de oude merknaam Presspoint vermeld. PEPC wil deze deals met gesloten beurs sluiten en is daarover naar eigen zeggen nog in onderhandeling.

Publishers Electronic Printing Concept (PEPC) Worldwide, dat in 1999 is opgezet, distribueert dagverse edities van 112 verschillende kranten (uit 47 landen) via terminals. Via de – voornamelijk in hotels op op vliegvelden opgestelde – automaten kan de gebruiker zijn eigen favoriete krant ook ver van huis lezen, op papier compleet met nietjes.

Deel dit bericht

3 Reacties

Willem

PEPC wil naar de beurs, maar ze willen geen omzetgegevens ter beschikking stellen. Hoe kan ik dit rijmen?

Mark

Ik vind het spannend hoe dit bedrijf het gaat doen, we moeten niet vergeten dat dit bedrijf wel een product heeft, het product is tastbaar en als je aan de andere kant van de wereld bent dan kan je wel jouw krant kopen, die dagvers is en nooit uitverkocht zal zijn (en die normaal op die plaats nooit te koop zou zijn), en dat geldt nog eens voor 100 andere kranten(en er komen er steeds meer bij). Als men nu het vermogen krijgt om de verkoop te regelen, dan ben ik benieuwd, ik sta niet raar te kijken als dit bedrijf zometeen met zwarte cijfers komt.

Greg Roll

MARK: Je meent dat dit bedrijf een product heeft. Ik denk dat je nog nooit zo'n interactive krantenkiosk bent tegengekomen? Wij wel, in het Krasnapolski hotel te Amsterdam staat er eentje. Regelmatig hebben wij mensen van ons die daar overnachten. Mijzelf inclusief. Ik heb echter NOG NOOIT dat ding zien werken! (Ik heb zeker 6 keer gechecked of er alstublieft, voor een schandalig hoog bedrag een krantje uit mocht komen.) Het product is dus naar mijn mening ook niet zo erg veel waard en zeker voor deze prijs is het gewoon gebakken lucht. Een beursgang omdat ze in problemen zitten is ook niet terecht. Ik denk dat potentiele aandeelhouders zelf eens het 'product' moeten proberen, dan zijn ze meteen genezen van de droom.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond