Deel dit artikel
-

Pets Place opent webwinkel

Winkelketen Pets Place opent een webwinkel en vergroot zijn bereik van 180 fysieke zaken naar heel Nederland. De onderneming is al de grootste speler in het offline kanaal en hoopt nu ook de grootste speler in het online kanaal te worden.

Een jaar geleden was er geen webwinkel en geen online strategie. Deze week opende Pets Place zijn webshop, nadat hij al twee weken in publieke beta draaide. Petsplace.nl wordt niet gezien als een los verkoopkanaal naast de fysieke winkels, maar als geïntegreerd onderdeel. Online shoppers kunnen hun bestellingen laten thuisbezorgen of afhalen in de winkel.

De online winkel heeft zevenduizend producten in het assortiment, waar een gemiddelde bakstenen zaak er vijftienhonderd op voorraad heeft. Dat gat wil de onderneming in de loop van dit jaar dichten. In de dierenwinkels worden daarom internetzuilen geïnstalleerd. Wanneer de klant zijn spullen niet in de fysieke schappen vindt, dan kan hij die zoeken in het digitale schap.

Omzetdoelstellingen geeft Pets Place niet af voor de online shop. E-commercemanager Jochem van Schayk zegt: “De grootste online speler in Nederland, het Duitse Zooplus, is momenteel 21 miljoen euro groot. Pets Place heeft ruim 180 winkels en verwacht een goed antwoord te kunnen geven op de groei van Zooplus (2011: 257 miljoen euro (PDF). red.). We geloven er niet in, dat winkel en webshop gescheiden zijn van elkaar. Daarom wordt gekozen voor een multichannelstrategie. Pets Place is voor de consument één, ongeacht of hij voor de winkel of webshop kiest.”

Het project management is in eigen beheer uitgevoerd. Van Schayk werkte daarbij samen met de specialistische bureaus Defacto partners, Call for Action, Softlution, Adbirds en Paazl.

“In e-commerce gaan de veranderingen zo snel dat je onmogelijk van alle ontwikkelingen op de hoogte kunt zijn. Daarom spreken we graag met de specialisten in de markt, waarbij we zelf de regie en het overzicht houden. Op deze manier werken heeft als grote voordeel dat je als organisatie de kans krijgt om snel specifieke kennis op te doen en tactische afwegingen te maken.”

Hoe zie de markt voor dierspeciaalzaken in het algemeen en online specifiek er uit?
‘De markt voor huisdieren is circa 1,3 miljard euro, waarvan 800 miljoen goederen betreft. Bijna de helft gaat via het supermarktkanaal, de rest via dierenzaken. Dierenspeciaalzaken in het algemeen beleven momenteel moeilijke tijden door inefficiënte distributie en prijsdruk. Doordat Pets Place een goede centrale inkoop heeft en zeer efficiënte distributie, zijn wij in staat om onze hard franchise tegen goede condities te voorzien van de juiste producten. Het online marktaandeel betreft circa 6 procent in 2011 en is groeiend.”

Waarom is jullie distributie zo efficiënt?
“Pets Place heeft ervoor gekozen om de logistiek geheel vanuit haar eigen dochterorganisatie Buying4Pets te laten plaatsvinden. Buying4Pets is verantwoordelijk voor inkoop en logistiek voor ondermeer Pets Place en is voor vijftig procent een dochterbedrijf.”

“Het distributiecentrum van Buying4Pets behoort tot de top 5 van Europese dierenwinkels in zowel volume als omzet. Buying4Pets is een b2b-organisatie met leveringen aan winkels. Door de consumentenorders eerst te consolideren tot grotere orders en na het picken weer op te breken in kleinere consumenten orders, is het mogelijk gebruik te maken van de huidige b2b-processen bij het picken. Het individueel orderpicken zou te kostbaar zijn.”

Pets Place is een franchiseorganisatie. Hoe verhoudt de centrale e-commerceaanpak zich daarmee?
“Pets Place en haar winkeliers zien de multichannelstrategie als een verbetering van de formule. Als hard franchiser is het onmogelijk om de webshop zonder de winkelier tot succes te maken. Pets Place heeft er daarom voor gekozen om de verschillende voordelen die een multichannel strategie met zich mee brengt, goed te vertalen naar de winkels en daarbij maximaal ondersteuning te bieden.”

“Het blijkt bovendien dat consumenten zich vaak oriënteren online en hun aankoop vervolgens doen in een fysieke winkel in de buurt. Bovendien is het wetenschappelijk aangetoond, dat multichannelklanten een hogere ‘customer life time value’ hebben en meer besteden dan singlechannelconsumenten. We zijn ervan overtuigd, dat de huidige tendens in e-commerce, waarbij er enkel focus ligt op prijs en veel prijsvechters in de markt actief zijn, wordt vervangen door een markt bestaande uit multichannelspelers. Consumenten hebben naast een goede prijs nu eenmaal ook behoefte aan kennis en advies, service en gemak.”

Hoe ziet de marketingstrategie eruit
“De onderneming heeft al veel eigen, bestaande marketingmiddelen. Denk aan de winkels, de huis-aan-huisfolders die tweewekelijks worden verspreid, Lief Dier; het grootste dierenmagazine van Nederland met een oplage van 200.000 stuks, een sterk merk en advertenties in landelijke dagbladen en weekbladen. Al deze middelen worden nu ook ingezet om de webshop te promoten. Daarnaast is er een bestaande database met e-mailnieuwsbrieflezers.”

“Verder heeft Pets Place de afgelopen maanden een fors aantal artikelen sterk in prijs verlaagd in haar winkels, zodat de webshop en de winkel beiden dezelfde lage prijs voeren en kunnen concurreren met bestaande e-commercespelers. We begrijpen natuurlijk het belang van goede SEO en SEA. Er is daarom een budget beschikbaar om snel de benodigde kritische massa te bereiken, zodat e-commerce bijdraagt aan het resultaat van de groep.”

Foto: Chloe Bray (cc)

Deel dit bericht

6 Reacties

Nico

Niets anders dan je franchisers een dolk in de rug steken dit..mensen met hun rug tegen de muur die toch geen kant op kunnen, en dan onder het mom dat klanten hun bestelling in de dichtstbij gelegen winkel kunnen komen ophalen?? duh
Ben benieuwd of Zooplus het voor elkaar krijgt franchisers te vinden voor evetueel te starten fysieke winkels..
Enfin, Petsplace, ik ken ze.. succes ermee

Roland van Boxtel

Pets Place heeft het duidelijk begrepen. Multichannel strategie is simpelweg ‘the way to go’. Voor mensen die dat anno 2012 nog niet door hebben wordt het tijd onder hun steen uit te komen. Uit onderzoek blijkt overigens dat ophalen en retourneren van producten in de winkel in 90% resulteert in het aankopen van alternatieve of extra producten. Diverse grote webwinkels openen tegenwoordig trouwens fysieke winkels…

Nico

Als het zo was dat de franchisenemers delen in de opbrengst van de webwinkel die de organisatie aan wie ze een fors bedrag betalen voor de formule uit gaat baten hoor je mij niet meer..

webwinkel meubel

Dat is handig. Voortaan online dierenvoer bestellen

Suzanne

Het verbaasd me sowieso dat grote ketens, zoals ook recent pas de Media Markt, pas zo laat inspringen op e-commerce.
Ze missen dan meer dan 10 jaar ervaring die andere retailers dan weer wel hebben opgebouwd. Zij moeten dan met een achterstand beginnen.

Belinda V.

Nou niet zo zeuren mensen het is juist superhandig dat ik vanuit mijn luie stoel overal op internet mijn spullen kan kopen. Je houdt dat toch niet tegen. Een winkel als Petsplace moet! wel met zijn tijd mee gaan.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond