Deel dit artikel
-

P&G begint directe verkoop in Europa

Fabrikant P&G opent in Duitsland een webwinkel waarmee het onder eigen vlag direct aan de eindconsument verkoopt. Het is niet uitgesloten dat er ook in andere EU-landen eigen winkels worden geopend.

Formeel heet het dat de P&G de site PGshop.de opent om marktonderzoek te verrichten. Feitelijk is de fabrikant een directe concurrent geworden van bijvoorbeeld supermarkten en drogisten. En dat zijn juist de partijen die zijn artikelen retailen.

P&G tuigde de winkel op met techniek van Demandware. Klanten die voor vijftien euro of meer kopen, krijgen gratis een beautybox meegeleverd. In de winkel liggen producten voor mannen, vrouwen, kinderen en voor in het huishouden algemeen. Enkele merken: Olaz, Ariel, Pampers, Braun, Oral B en Gilette.

Met het eigen directe verkoopkanaal krijgt de multinational uit de eerste hand zich op hoe consumenten zich naar en rondom de winkel bewegen en welke aankoopintenties en -patronen ze vertonen. Dat soort informatie kan voor eigen marketingdoeleinden worden toegepast, maar ook in de onderhandeling met retailers die P&G’s producten afnemen.

Dat P&G’s e-commercepraktijk niet altijd tot succes leidt, is te zien in Engeland. Afgelopen najaar opende het bedrijf een webshop voor zakelijke klanten. Die site, PGproshop.co.uk, is ‘tijdelijk gesloten’.

Vier jaar geleden opende P&G in Amerika zijn allereerste webwinkel. Die is nog steeds in de lucht.

Foto: Webxplorer (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Jeroen Bos

Merken hebben vrijwel altijd alleen marktonderzoek data beschikbaar omdat zij niet zelf met de eindgebruiker communiceren. Elk zich zelf respecterend merk zou naast een website ook een webshop moeten exploiteren. Een webshop legt een zeer belangrijke laag consumer insights aan. Maar retailen voor merken is meestal in de eerste jaren zwaar verlies latend omdat er weinig directe omzet uit het kanaal komt als het niet actief en als retailkanaal benaderd wordt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond