Deel dit artikel
-

P&G test ‘het nieuwe winkelen’ per mobiel

P&G beproeft een in Europa nieuw winkelconcept op Praagse metrostations. De levensmiddelenfabrikant opent winkels zonder assortiment. Van posters kunnen reizigers met hun mobiel productfoto’s inscannen om deze vervolgens thuis te laten bezorgen.

Tot het einde van het jaar kunnen reizigers op vier metrostations boodschappen via hun mobiele telefoon. Ze hebben enkel de keuze uit producten van P&G, zoals Ariel, Dreft en Pampers.

Eigenlijk gaat het hier om een reclamecampagne van Mall.cz met P&G-producten. Internetwinkel Mall.cz is onderdeel van Internet Mall. Dat heeft ook filialen in Duitsland, Polen en Hongarije. De huidige proef is echter beperkt tot Tsjechië.

Het idee van P&G en Mall.cz is duidelijk geïnspireerd op een concept dat Tesco in Zuid-Korea op de kaart zette.

Met zijn lokale keten Home Plus zocht Tesco naar een creatieve manier om zijn assortiment op meer plekken beschikbaar te maken zonder nieuwe winkels te openen. Het antwoord werd gevonden in de reclameborden van de metro in hoofdstad Seoul.

De reclameborden werden beplakt met posters waarop het assortiment van een kleine Tescowinkel was te zien. Iedere foto van een product is vergezeld van een QR-code.

Reizigers kunnen producten met hun telefoon scannen om deze vervolgens in hun digitale winkelwagentje te leggen. Wanneer ze de bestelling versturen, zorgt Home Plus ervoor dat de boodschappen dezelfde dag nog thuis worden bezorgd.

Een gefilmde demonstratie:

Deel dit bericht

4 Reacties

Marcel

Een leuke manier van reclame, zeker nu het nog nieuw is. Maar toch ben ik nog een beetje kritisch tegenover deze “nieuwe manier van winkelen”.

Waarom zou je de producten niet gewoon op je mobiele telefoon kunnen zoeken en in de winkelwagen doen? Enige voordeel hiervan is het “grotere scherm”. Verder zijn mensen natuurlijk aan het niksen op een station, dus worden ze met zulke posters tot een actie aangezet. Verder zie ik echter de directe meerwaarde niet?

Meer mensen dit idee, of zie ik dingen over het hoofd?

Cyril

@Marcel: door het gebruik van deze posters creeer je ruimte voor foto’s, uitleg. combi-deals en actie-teksten. Daarnaast zijn de producten uiteraard veel herkenbaarder op fullsize prints, dan op het kleine scherm van de smartphone.
Veel aankopen zijn een gevolg van een visuele impuls, en dat is precies wat ze hier doen.
Tesco introduceerde dit idee in juni dit jaar reeds in Korea.

An Peters

Detaillisten van ‘stenen winkels’ merken de adem van de webshops in hun nek. Je ziet dan ook een aantal trends:
1. Webshops die ook een vaste winkel willen
2. Retaillers die ‘online’ hun producten willen verkopen en dus een webshop beginnen.
3. Integratie van internet en socialmedia waarbij stenen winkels en webshops bij elkaar komen.
Een initiatief wat al loopt in Veenendaal en op dit moment wordt uitgerold in Leeuwarden lees je bijvoorbeeld hier:
http://www.goaltrainingen.nl/blog/2011/10/detailhandel-internet-bedreiging-kans/

An Peters

Harry

Er is een grote groep detaillisten die de kracht en ontwikkeling van internet onderschatten. De ontwikkelingen op dit gebied gaan razendsnel. En ja, Marcel, ik denk dat deze ontwikkeling zeker meerwaarde biedt. Ook dit is een kwestie van tijd.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond