Deel dit artikel
-

Philip Padberg over zijn overstap naar Albert Heijn Online: ‘Ik was sneller overstag dan ik toeliet’

In Nederland zette Philip Padberg vanuit het niets Deliveroo op, inmiddels een goed draaiende machine, om daarna Europees actief te worden. Nu stapt hij over naar Ahold Delhaize om als General manager Albert Heijn Online naar de volgende fase te brengen.

Op het oog een passende overstap, maar was hij gepland?
“Nee, ik was eigenlijk bezig een eigen bedrijf op te zetten en was zelfs al in een vergevorderd stadium met investeerders. Ik werd echter benaderd om leiding te nemen over de groeimotor van Albert Heijn. Uiteindelijk was ik sneller overstag voor het aanbod dan ik toeliet. De rol van Albert Heijn in de Nederlandse samenleving is bijzonder. En het geheel van To Go, Gall & Gall, Etos, het online kanaal en de apps heeft veel potentie tot impact. Daar geef ik graag leiding aan.”

Hoe omschrijf je zelf de uitdaging?
“Deze markt groeit hard en dan heb je niet over enkele procenten per jaar. Het is ook een geheel van grote dynamische processen. Er gebeurt elke dag wat en het is tekenend dat de organisatie daar goed mee overweg kan. Iedereen wil Albert Heijn beter maken. Er is veel positieve energie om me heen. Op dit moment heb ik veel ruimte om te kijken wat er speelt. De plannen, visies en ideeën die er zijn, voeg ik bij elkaar met mijn eigen ervaring en inzichten tot een plan. Het is nu nog veel leren en lezen, maar wel met een duidelijk punt aan de horizon. Dat is: een nog relevantere rol spelen in het leven van klanten door een optimale mix van online en offline belevenis.”

Wat is jouw rol daarin?
“Ik ben de interface tussen de elementen van de business. Dat gaat, puur beschouwd, over online en e-commerce, maar wel in relatie tot de rest van AholdDelhaize.”

Is het verschil tussen Deliveroo en AholdDelhaize groot?
“Deliveroo was een lastig vraagstuk in het begin. Er stond namelijk niets. Ik moest de hele business hier opstarten. Daarna werd mijn rol Europees. Het bedrijf is enorm veranderd, gegroeid en er is niet één ervaring. Het zijn belevingen van fases. Albert Heijn is duidelijk een professioneel bedrijf dat staat. En de rol van online is niet stand alone, maar onderdeel van het geheel.”

Wat voor manager ben je?
“De mensen maken het bedrijf. Als je ze de ruimte geeft, voegen ze waarde toe. Samen werken we aan een doel. Dat is waar ik als manager op focus: het beste uit mensen halen en duidelijk richting geven aan de strategie en het team. Dat vertaalt zich weer door in het verbeteren van de klantervaring. Als organisatie moet je naar buiten kijken, want daar gebeurt het. Daar leeft de klant en verdien je je geld. Het is mijn taak dat we met z’n allen naar buiten kijken.”

Welke kennis en ervaring breng je mee?
“Dat ben ik zelf in alles wat ik ben. Ik heb bijvoorbeeld een fantastische leerschool gehad. Aan de RuG heb ik Econometrie en Operationele Research gestudeerd en ben toen naar McKinsey gegaan. Waar ik veel uiteenlopende cliënten heb gezien, slecht en goed, plus een MBA heb gedaan. Deliveroo was daarna heel ondernemend, concurrerend en dynamisch. Eveneens een leerschool, bijvoorbeeld over last mile delivery. Maar ik hoop dat ik hier sta vanwege een breder pakket dan alleen dat. Persoonlijk misschien ook wel dat ik de derde van drie broers ben. Dat heeft me enorm gevormd en bepaalt bijvoorbeeld hoe ik naar mijn team kijk. Een volgende leerfase is aangebroken. Ik ben nog lang niet klaar met mezelf.”

Waar sta je over vijf jaar?
“Met een beetje geluk in hetzelfde kamertje als waar ik nu zit, waarbij we reflecteren om dit moment over het bereiken van de horizon. Qua ambitie wil ik vooral in een omgeving zitten die beweegt, innoveert en relevantie brengt voor mensen.”

*) Dit artikel verscheen eerder in het maartnummer van Emerce magazine (#170).

Hier vind je alle voordelen van het Emerce-lidmaatschap. zoals korting op onze events.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond