Deel dit artikel
-

Philips in zorg op afstand

Onder de noemer Motiva wil Philips samen met breedband leveranciers uit Noord-Amerika en Europa een televisiekanaal opzetten dat gegevens van patiënten kan versturen naar doktoren of verplegers. Philips is de eerste grote fabrikant van consumentenelektronica die zich op deze markt richt.

Op basis van metingen aan bijvoorbeeld hart of bloeddruk zouden doktoren een diagnose kunnen stellen en zouden zieke patiënten continu bewaakt kunnen worden. Het kanaal kan aan de patiënt echter ook allerlei informatie voorschotelen, ook weer basis van zijn medische gegevens.

Het idee van zo’n consult-op-afstand is weliswaar niet nieuw, in het verleden zijn talloze projecten op dit gebied geïnitieerd, maar het is de eerste keer dat een grote fabrikant van consumentenelektronica er brood in ziet. Philips wil apparatuur ontwikkelen die medische gegevens draadloos aan zo’n tv toestel kan doorgeven.

Philips lichtte zijn plannen gisteren toe op een internationale persconferentie de campus van Philips Research in Eindhoven. Volgens Rudy Provoost, directeur Consumenten Elektronica, is Philips bezig om zich te transformeren tot een onderneming op het gebied van lifestyle, gezondheid en technologie. Met name verzorgingsproducten vormen een sterke groeimarkt, vooral onder mannen, zo zegt Philips.

Philips laat het idee van de Connected Consumer, het thema van afgelopen jaren, echter niet los. In het Home Lab toonde het bedrijf gisteren twee robotsystemen – Dimi en iCat – die reageren op de menselijke stem en bijvoorbeeld film- of muziekfragmenten op een scherm kunnen selecteren. In de toekomst, zo gelooft Philips, kan de afstandsbediening de deur uit.

Philips Research, bij monde van vice president Emile Aarts, maakte gisteren ook bekend dat de Europese Gemeenschap 3,7 miljard euro gaat investeren in onderzoek naar toepassingen op het gebied van ambient lighting, Philips levert nu al tv schermen die het omgevingslicht kunnen aanpassen al naar gelang de stemming. Maar er is met dit soort toepassingen nog veel meer te doen, zo denkt het bedrijf, In het Home Lab werden diverse voorwerpen – zoals rugzakken en kussens – met ingebouwde LEDs getoond. Met die LEDs kan reclame worden weergegeven op jassen of broeken.

Voor commerciële toepassingen van Photonics Textiles is het volgens Philips nog net iets te vroeg. De LEDs zijn nog te duur. Niettemin worden in september al diverse van deze toepassingen getoond op de IFA in Berlijn, de tweejaarlijkse beurs voor consumentenelektronica.

De grote klapper moet volgens Provoost van Philips echter HDTV worden. Hoge definitie televisie is in grote delen van de wereld al een feit, maar komt in Europa maar moeizaam van de grond. Met het wereldkampioenschap voetbal in 2006 zal de vraag naar HDTV toestellen sterk stijgen, zo gelooft Provoost.

Deel dit bericht

1 Reactie

Simon

Zorg op afstand is begrijpelijk waar het naartoe gaat. Hopelijk kan dat gebeuren met behoud van de persoonlijke relatie tussen dokter en patient.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond