Deel dit artikel
-

Philips lanceert LED-navigatie voor supermarkten

Philips introduceert vandaag op de vakbeurs Euroshop in Düsseldorf een nieuwe indoor gps-oplossing die klanten via hun smartphone wijst op de meest efficiënte route naar producten op hun boodschappenlijst. Meest opvallend: Philips gebruikt LED-verlichting voor de navigatie.

Een armatuur in het plafond wordt gekoppeld aan speciale software die de LED-lamp een unieke lichtpuls laat uitzenden. De camera van een smartphone herkent de signalen en kan de klant als het ware van lamp naar lamp door de winkel begeleiden. Eventueel kan de klant ook nog worden gewezen op interessante aanbiedingen.

Het routesysteem bevindt zich nog in de testfase en is tot nu toe alleen toegepast op de tentoonstelling honderd jaar Uitvindingen in Museum Boerhaave in Leiden. Daar zorgen lichtspots voor extra digitale informatie op de tablet van de bezoeker. Nadeel van de Philips-toepassing is dat bestaande verlichting in supermarkten moet worden vervangen. Er vinden niettemin al gesprekken plaats met meerdere winkelketens, maar het bedrijf doet daar geen nadere mededelingen over. Op zijn vroegst zal het systeem volgend jaar worden uitgerold.

Het is overigens niet de eerste keer dat LED-lampen worden gebruikt voor het sturen van informatie naar bijvoorbeeld smartphones. Professor Harald Haas van de Edinburgh University demonstreerde in 2011 al eens tijdens een TED-talk het streamen van een complete HD-film met LED lampen. Hij bedacht ook de term Li-Fi (Light-fidelity). Daarbij dimt en versterkt een LED-lamp het licht en stuurt via die flikkering data naar een sensor. Sommige van deze toepassingen maken zo internetsnelheden tot wel 150 Mbps mogelijk.

philips-intelligent-lighting-diagram

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond