Deel dit artikel
-

Philips sluit buitenlandse webwinkels

Elektronicaconcern Philips heeft in het afgelopen kwartaal drie webwinkels gesloten. Directe verkoop via het web staat, ondanks de kansen en de financiële tegenwind bij Philips, niet hoog op de agenda.

In het voorjaar heeft Philips het aantal webshops terug gebracht van veertien naar elf. De zaken in Rusland, Turkijke en Zuid-Korea werden gesloten. De resterende webwinkels bevinden zich overwegend in Europa en Amerika.

Hoeveel omzet het digitale verkoopkanaal genereert blijkt niet uit de financiële resultaten die het concern vanochtend presenteerde. Het staat echter vast dat de shop vooral producten bevat uit het segment Consumer Lifestyle. Dat zijn voorbeeld koffiemachines en scheerapparaten. En juist in die categorie vallen de verkoopresultaten in de bakstenen wereld tegen.

De prestaties van Consumer Lifestyle vallen dermate slecht uit dat Philips voor de publicatie van de kwartaalcijfers in de afgelopen weken al een waarschuwing gaf aan investeerders en beleggers. De markt ging uit van een naar onder gecorrigeerd bedrijfsresultaat van ruim 300 miljoen euro. Dat pakte met 370 miljoen euro iets hoger uit.

Het Philipsconcern boekte een kwartaalomzet van 5,2 miljard euro, versus 5,4 miljard vorig jaar, en een nettoverlies van 1,3 miljard euro. Dat grote verlies vloeit direct voort uit afschrijvingen op goodwill van gekochte bedrijven voor de divisies Healthcare en Lightning. De afschrijvingen zijn opgeteld 1,4 miljard euro.

Een derde van de omzet is afkomstig uit opkomende markten. Dat zijn overwegend Aziatische en Zuid-Amerikaanse landen. In die landen groeit ook de internetpenetratie aanzienlijk en, daarmee, het gebruik van webwinkels. Philips haakt vooralsnog niet zichtbaar aan op die trend.

De enige webwinkel die er was in Azië is gesloten en in Zuid-Amerika heeft het onder merknaam Philips nog geen voet aan de grond met de directe digitale verkooppraktijken.

Om de financiële tegenwind te bevechten kondigt Philips vandaag een programma aan waarmee het structureel het kostenpeil wil verlagen met 500 miljoen euro. Daarnaast koopt het voor twee miljard euro aan aandelen in. Het doel op middellange termijn is de omzet jaarlijks met tussen de 4 en 6 procent te doen groeien.

Foto: cassettes (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond