Deel dit artikel
-

‘Phishing verschuift naar SMS en WhatsApp’

Banken rapporteren de afgelopen maanden opvallend veel meldingen van klanten over phishing via mobiele berichtendiensten zoals SMS, WhatsApp en Messenger. Dat blijkt uit de fraudecijfers van Nederlandse banken die Betaalvereniging Nederland en de Nederlandse Vereniging van Banken.

Bij de meldpunten voor phishing van banken zijn de afgelopen maanden bijna twee keer zoveel meldingen binnengekomen over phishing via mobiele berichtendiensten als over phishing via e-mail.

De rode draad door de bancaire fraude via SMS en mobiele berichtendiensten is dat het slachtoffer met een smoes en een hyperlink naar een valse website wordt gelokt. Die valse website lijkt als twee druppels water op de website van zijn of haar eigen bank of van een bekende mobiele betaaldienst. Daar wordt het slachtoffer gevraagd om zijn of haar beveiligingscodes voor internetbankieren in te vullen.

In de tweede helft van 2018 was de schade als gevolg van phishing naar beveiligingscode van banken nog 2,36 miljoen euro en in de eerste zes maanden van 2019 is die opgelopen tot 3,08 miljoen euro.

De schade door fraude met opgestuurde, gestolen of verloren bankpassen is in de eerste helft van 2019 ook toegenomen, van 2 miljoen euro in de laatste helft van vorig jaar tot 2,59 miljoen euro in de eerste helft van dit jaar.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond