Deel dit artikel
-

Picnic bereid tot gesprekken over arbeidsvoorwaarden, maar wijst supermarkt-cao af

Na het mea culpa van PostNL lijkt ook websuper Picnic deels te bezwijken onder de kritiek van FNV. De bond dreigde met de rechter als Picnic niet de supermarkt cao zou invoeren.

Picnic gaat nu samen met zijn medewerkers in de fulfilment centers de arbeidsafspraken verder ontwikkelen, zodat deze ‘nog beter aansluiten bij de wensen van de 3000 werknemers, de werkzaamheden en de huidige tijd’. Picnic heeft hierover naar eigen zeggen reeds een aantal open dialoogsessies gehouden met een dwarsdoorsnede van de organisatie.

Toch is Picnic niet bereid om de supermarkt-cao in te voeren. Die zou achterhaald zijn en leiden tot ‘onwenselijke situaties’.

Picnic is de nieuwe online supermarkt die geen winkels heeft, maar rechtstreeks aan klanten thuis levert.

Toepassing van de cao zou leiden tot ‘scheve en onrechtvaardige effecten’ voor de verschillende typen werknemers: een student die op zondag kan werken, verdient twee keer zoveel als een alleenstaande moeder met twee kinderen die alleen door de week kan werken. Michiel Muller, medeoprichter van Picnic: ‘Wij betalen ook toeslagen, maar die passen bij onze werkzaamheden en het ritme van de operatie. In supermarkten zie je bijvoorbeeld in het weekeinde alleen scholieren werken en geen vaste krachten. Dat zal nooit de bedoeling zijn geweest.’

Waar de traditionele supermarkt-cao uitgaat van een eenduidig werknemersbestand met dezelfde arbeidsvoorwaarden, wil Picnic juist de ruimte hebben om verschillende behoeften van allerlei werknemers te kunnen bedienen, zowel met primaire als met secundaire arbeidsvoorwaarden die uiteraard binnen wet- en regelgeving passen.

Muller: ‘Veel e-commercebedrijven besteden hun magazijnfunctie uit, soms aan buitenlandse bedrijven of bedrijven met alleen maar arbeidsmigranten of zzp’ers, hetgeen wij juist niet doen. In drie jaar tijd hebben wij 3000 echte banen gecreëerd voor mensen die een band met elkaar krijgen en bij elkaar in de buurt wonen. Medewerkers waarderen de doorgroeimogelijkheden, willen meedenken over de groei van een hippe, startende onderneming die de markt openbreekt en zijn er trots op om onze klanten volledig te ontzorgen in het boodschappen doen.’

De FNV zet intussen zijn rechtszaak tegen Picnic door. Marianne Jekkers, bestuurder FNV: ‘We willen graag met Picnic in gesprek om te zien hoe het een écht moderne werkgever kan zijn. Daar hoort wat ons betreft een bodem bij wat betreft arbeidsvoorwaarden en garantie van werkuren. Mensen hebben nu totaal geen zekerheid, het is ‘u vraagt, wij draaien’. Dat zijn middeleeuwse praktijken.’

FNV ziet de rechtszaak met vertrouwen tegemoet. Jekkers: ‘Picnic is in alles een supermarkt en noemt zich ook zo. De mensen die er werken hebben recht op een fatsoenlijk loon en andere arbeidsvoorwaarden. Het bedrijf is nu een cowboy in de sector en concurreert met andere supermarkten ten koste van zijn medewerkers.’

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond