Picnic dreigt met vertrek uit Nederland vanwege cao voor supermarkten

Boodschappenbezorger Picnic kan volgens topman Michiel Muller niet in Nederland blijven als het bedrijf toch moet voldoen aan de cao voor supermarkten. Dat zei hij in het radioprogramma Sven op 1.
De overheid gaf Picnic eerder vrijstelling van de cao, waardoor het bedrijf niet onder dezelfde arbeidsvoorwaarden viel als supermarktmedewerkers. Inmiddels ligt er bij het ministerie van Sociale Zaken opnieuw een verzoek om dispensatie.
Muller benadrukte dat er nu geen sprake is van vertrek. „Maar als we voor de komende cao géén dispensatie krijgen, wordt dat wel een reële optie. Dan stijgen onze kosten met 40 procent ten opzichte van supermarkten. In dat geval kun je simpelweg niet meer concurreren en moet je investeringen naar andere landen verplaatsen.”
Volgens Picnic is het onterecht om het bedrijf gelijk te behandelen aan supermarkten. Zo stelt Muller dat supermarkten veel jongeren in dienst hebben, terwijl Picnic dat nauwelijks heeft, wat volgens hem leidt tot een ongelijk speelveld.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
4 Reacties
Nils
Ok. doei. Als het je niet bevalt in Nederland moet je maar gaan. 1 CAO creëert level playing field. Appie heeft inmiddels online boodschappen winstgevend met supermarkt CAO, ik zie niet waarom Picnic dit niet zou kunnen met een veel lager kostenniveau. Of worden dan de beloofde multiple’s en waarderingen waarop de financiering is verkregen opeens toch minder haalbaar?
Menno
@ Nils, die waarderingen zijn krankzinnig. Helemaal eens. De multiples die gebruikt worden, gaan nergens over. Maar ik zie wel discussie. Picnic is geen normale supermarkt, AH wel. Dat AH ook is gaan bezorgen maakt ze misschien hybride, maar geen online speler zoals Picnic. Ik denk dat de vakbonden ernaast zitten, de rechter (tot nu toe) ook. Picnic heeft wel degelijk een punt om als e-commerce speler te worden gezien.
Nils
@Menno
Ze vinden zichzelf toch echt een supermarkt:
“Het voordeel van de supermarkt op wielen Geen dure winkels, dus…”
Dus mijn punt is, als Appie – met dure winkels en de supermarkt CAO – winstgevend kan worden. Dan moet Picnic het zonder dure winkels zeker lukken.
En ik ben zeker niet tegen de vooruitgang. Maar concurrentie moet wel met gelijke middelen gebeuren; dus als je wilt concurreren met supermarkten als supermarkt, dan ook het zelfde pakket arbeidsvoorwaarden. Alternatief zou zijn dat ook het online deel van “traditionele” supermarkten onder een andere CAO zouden vallen, maar dan wordt het wel erg ingewikkeld met een hoop grijs gebied.
Frederik
Een CAO is er om de macht tussen werkgevers en werknemers meer in balans te brengen en om duidelijke en collectieve afspraken vast te leggen die de arbeidsverhoudingen regelen. Een CAO is NIET bedoeld om concurrentie te reguleren. Een eerlijk speelveld is een zeer subjectief begrip. Picnic heeft zowel voor- als nadelen ten opzichte van een fysieke speler.
Volgens Nielsen (2013) komt ongeveer 28 % van de aankopen in supermarkten voort uit impulsaankopen. Online ligt dat percentage stukken lager, gaat richting de nul. Impulsen zijn online veel makkelijker te weerstaan. Daar verliest Picnic het van de AH. Ook wat personeel betreft. Picnic heeft oudere (lees duurdere) medewerkers dan de AH.
Picnic doet iets anders, en dat is slim. Ze zijn een supermarkt, maar dan online. Ze maken daarmee een ander type kosten en kennen een andere bedrijfsvoering. Dat is ondernemersvrijheid. Maar ze zijn geen AH of Jumbo. Ze willen expliciet geen fysieke locatie. Op het moment dat ze ook maar 1 fysieke locatie zouden openen, verandert dit het hele verhaal. Maar op dit moment lijkt het me inderdaad e-commerce. En dus een andere CAO.