Deel dit artikel
-

Picnic van start in Rotterdam

Picnic begint vandaag zijn dienstverlening in Rotterdam, wat nu de grootste stad in het verzorgingsgebied van de start-up is. In de afgelopen weken meldden een kleine tienduizend belangstellenden zich aan.

In de omgeving van Rotterdam is Picnic wel al actief sinds een aantal maanden. Overschie, Schiedam en Vlaardingen zien de bezorgwagentjes sinds het voorjaar van 2017 al rondrijden en in Capelle aan den IJssel en Nieuwerkerk aan den IJssel ging de dienstverlening op 1 januari van start. Voor de lancering in de Maasstad zelf was wat meer voorbereiding nodig.

Michiel Muller, een van de oprichters van het bedrijf, wil de logistieke capaciteit in Rotterdam richting het einde van het jaar nog met de helft opschroeven. Hij begint met veertig elektrische bezorgwagentjes en 120 runners, zoals de bezorgers worden genoemd, en eindigt 2018 met zestig wagentjes en tegen de tweehonderd runners.

Picnic heeft het boekjaar 2018 2017 met, naar schatting, honderd miljoen euro omzet afgesloten. Dat is een verdrievoudiging van het verkooptotaal over 2016. Het bedrijf heeft rond de honderdduizend vaste klanten en zou een marktaandeel van ongeveer tien procent hebben. Het onderscheidt zich van de concurrentie met duurzaam vervoer, gratis levering en de claim van de laagste prijzen.

Mullers bedrijf kreeg in maart 2017 honderd miljoen euro van diverse investeerders, waaronder De Hoge Dennen, Hoyberg en NPM Capital, om zijn concept landelijk uit te rollen.

Uit onderzoek van het GfK blijkt dat Nederland in 2017 de helft meer online boodschappen is gaan doen bij de supermarkt. Een derde van de branchegroei komt voort uit stijgende internethandel, onder meer door Picnic. Shoppen in de websuper is vooral een aangelegenheid van consumenten in de Randstad, want daarbuiten dalen de online verkopen van de supermarkten al weer een paar kwartalen.

Het omzetaandeel van online in de totale supermarktomzet steeg van 2,1 procent in 2016 naar drie procent vorig jaar. Dat is omgerekend 1,1 miljard euro. GfK verwacht voor het jaar 2018 dat de online omzet van supermarkten in het nu lopende jaar met 27 procent stijgt tot een omzetaandeel van 3,8 procent.

Deel dit bericht

2 Reacties

Erick

“Picnic heeft het boekjaar 2018 met, naar schatting, honderd miljoen euro omzet afgesloten“. Ik vermoed dat jullie 2017 bedoelen ?

Erwin Boogert

::kucht:: … daar zou je zomaar wel eens gelijk in kunnen hebben … :-s

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond