Deel dit artikel
-

PICNIC zoekt nieuwe formule

Het PICNIC Festival dat sinds 2006 jaarlijks wordt gehouden in Amsterdam, zet een nieuwe strategische koers uit. Het festival van dit jaar wordt overgeslagen. Over een maand worden er nieuwe plannen gepresenteerd.

PICNIC zegt dit jaar te willen gebruiken om nieuwe wegen te verkennen en onderzoekt de mogelijkheden voor een serie evenementen rond het thema ‘Re-defining Growth’. Belangrijkste reden volgens organisator Marleen Stikker (Waag Society) is het gebrek aan sponsors. “De laatste drie jaar is de sponsormarkt verslechterd. We onderzoeken daarom of we met organisaties en bedrijven een nieuw fundament kunnen leggen, waarbij de verantwoordelijkheid gezamenlijk wordt gedeeld. Bij dat proces worden ook de Gemeente Amsterdam en de Amsterdam Economic Board betrokken.”

In 2012 was het festival met drieduizend bezoekers die deelnamen aan de discussie over ‘New Ownership’ uitverkocht. Maar kaartverkoop is niet voldoende om de kosten volledig te dekken, zegt Stikker.

Het interdisciplinair festival, dat ieder jaar een ander thema kiest, werd in 2006 opgezet door Stikker en Bas Verhart en is deels ontstaan uit het Innovatieplatform van de toenmalige minister-president Jan-Peter Balkenende. ‘Met Bas Verhart had ik een goede klik, hij kende de commerciële kant, ik kom meer uit de wereld van grassroots, hackers, de Digitale Stad, De Waag. Wij konden die twee werelden succesvol samenbrengen,’ zei Stikker vorig jaar in een interview.

Aanvankelijk lag de focus bij PICNIC puur op technologie, later werd de insteek breder, al bleef de digitale cultuur wel de hoofdmoot van het programma. De locatie veranderde regelmatig: van de Westergasfabriek tot de NDSM en vorig jaar in het EYE Film Insituut in Amsterdam.

Stikker gaat er van uit dat het festival terugkeert. “We komen er sterker uit”.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond