Derp

Pieter Zwart: ‘We maken klappen met het bedrijf’

Medeoprichter en CEO van Coolblue, Pieter Zwart (34), heeft weinig te klagen. Wekelijks opent het bedrijf twee nieuwe webshops. Ook in mindere tijden.

De prijzenkast van Coolblue is dertien jaar na oprichting goed gevuld. Zo stond Zwart twee jaar geleden al eens op nummer 1 in de E-commerce 25. Nu bezet hij – evenals vorig jaar – de een na hoogste positie. “Een prijs van vakgenoten, dat is eervol.”

Het bedrijf herbergt zo’n driehonderd medewerkers op een industrieterrein in Capelle aan den IJssel. Maar niet lang meer. “Vanaf september verhuizen we, op de afdeling logistiek na, naar de Weena Tower recht tegenover Rotterdam Centraal”, aldus Zwart. Met buren als Unilever en Shell en zo’n 4.500 m2 vloeroppervlakte maakt het bedrijf zich klaar voor de toekomst.

Waarom nu verhuizen?
“Ondanks de crisis gaat het zeer goed met ons, daarom zijn we toe aan een groter onderkomen. We maken klappen met het bedrijf.”

Hoe bedoel je?
“Vorig jaar deden we bijna 115 miljoen euro omzet. Dit jaar verwachten we de 150 miljoen te halen. Dat betekent onder andere dat we meer mensen nodig hebben. Daarnaast werken mensen nu eenmaal liever op een hotspot als de Weena Tower dan op een doorsnee industrieterrein.”

Hoe verklaar je dat succes?
“Deels door de veranderende markt; online shoppen blijft groeien. Daarnaast proberen we de offline retailer de loef af te steken door een nog betere klanttevredenheid te realiseren. En dat lukt. De huidige167 webshops zijn slechts een begin. We hebben nog zo’n 8.000 domeinnamen geregistreerd.”

De afzonderlijke websites lijken daarbij belangrijker dan het paraplumerk Coolblue.
“Ons vertrekpunt is altijd relevantie. Het hebben van een aansprekende webshopnaam is daarbij belangrijker dan de bekendheid van ons bedrijf. Er is wel een noodzaak om te vertellen wat we doen. Cross-selling kan en is mogelijk. Alle winkelmandjes worden vanuit hetzelfde distributiepunt verstuurd, dus dat moeten we benutten.”

Jullie hanteren zowel .store, .centre als .shop. Wat is de strategie daarachter?
“Geen. Soms was de bewuste url al vergeven. En er zit soms een grens aan wat je ervoor wilt betalen. Alle drie doen het overigens even goed.”

Je groeit jaarlijks met honderd webshops. Hoe managet je klantenservice dat?
“Niet iedere shop heeft hetzelfde telefoonnummer. We hebben het onderverdeeld in vier productgroepen, te weten Telecom, Imaging, IT en Televisie. Dat maakt het werkbaar. Onze nieuwe offline winkels ondersteunen dat. Ze zijn een verlengstuk, en niet meer een fysieke vertaling van de webshop. Dat verhoogt regionaal de bekendheid en de online sales. We verkopen online dus meer dankzij de fysieke winkels.”

Jullie hebben net als bol.com relatief weinig followers op Facebook?
“Je moet wel onderscheid maken tussen klanten en Likes. Daarnaast scoren maar een paar retailers hoger. Denk aan Thuisbezorgd en Hema. Wij hanteren een simpele social mediastrategie op basis van de Net Promotor Score. Die bepaalt naast omzet hoe goed we het als bedrijf doen. Zolang die laatste toeneemt, hanteren we het huidige social mediabeleid. We willen vooral faciliteren dat mensen over ons praten. En webcare leveren. Niet meer, niet minder.”

Wanneer komt er een mobiele Coolblue-app?
“Niet in de komende drie maanden. De geoptimaliseerde websites voldoen vooralsnog.”

Tijd voor overnames, een store-in-store winkel of verdere internationalisatie?
“Twee keer nee; geen noodzaak en voorkeur voor eigen winkelbeleving. Expansie zou kunnen. Maar het staat niet in de planning dit jaar.”

*) Voor het vierde achtereenvolgende jaar publiceert Emerce in het juninummer de ‘E-commerce 25′, de lijst van meest invloedrijke Nederlandse professionals in de e-commerce. 
Na de vele reacties bij het mede samenstellen van de longlist en de bijna 1.000 unieke stemmen op de shortlist, is de uitslag bekend.

*) Dit artikel verscheen in het juninummer van Emerce magazine (#114)

6 Reacties

Mooie ontwikkeling. Ze zitten goed gepositioneerd in een groeiende markt.
Hoeveel winst zou Coolblue jaarlijks ongeveer maken?

Kijk kijk, eindelijk een ondernemer die uit eigen ervaring kan vertellen dat .nl niet beter scoort dan andere extensies. En ook iemand die zich niet gek laat maken door de snelle reclamejongens om alleen je “merk” te promoten in plaats van logische namen met een veelvoud aan sites. Jammer dat de meeste managers alleen maar denken vanuit het adagium: als iederreen het doet zal het wel belangrijk zijn en mee gaan in de gekte om “geliked” te worden net zoals ze ooit allemaal op Second Life aanwezig moesten zijn. Maar ja, een manager wil nooit het verwijt van zijn baas krijgen dat hij iets anders dan anderen deed en het daarom mislukt is. Daarom zijn echte ondernemers ook na de opstartfase betere leiders. De consolidatiefase waar een boekhouder/manager de leiding overneemt is niet meer: die bedrijven zullen we in de zeer nabije toekomst ten onder zien gaan.

Haa Wil,

Dat is niet helemaal juist omschreven van Emerce. Een kleine misvatting dus, want de url’s eindigen niet op .centre, .shop of .store. Ze zitten louter in de naam van de url verwerkt. Beter was geweest als men *centre.nl, *shop.nl etc. had omschreven in de tekst 🙂

Cheers,
Bastiaan

Omzet valt me eigenlijk nog mee, met zoveel werknemers en shops. Maar winstpercentage zal aanzienlijk zijn, volgens mij zit dat wel goed in met name de electronica. Correct me if I’m wrong.

4 ton omzet per medewerker is niet aan de lage kant

Ik neem met regelmaat artikelen af van Cool Blue. De vriendelijkheid en klantgerichtheid maakt het bedrijf groot en groter. In mijn kringen hoor je de nam vallen, de service is goed, ze nemen de tijd voor je en blijven vriendelijk. Dat is een goed en sterk punt voor het bedrijf.
Blijf zorgen dat de klant koning is en blijft.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug