Deel dit artikel
-

PinDuoDuo van start in Nederland, concurrent AliExpress

AliExpress krijgt er in Nederland een Chinese concurrent bij in de vorm van PinDuoDuo. De marktplaats ging afgelopen week live in het Nederlands. Betalingen gaan via iDeal.

Onder de merknaam TEMU is de app van PinDuoDuo hier sinds enkele dagen actief, zo signaleert John Lin op LinkedIn. De ex-medewerker van bol.com vertelt bedrijven als adviseur hoe ze de krenten uit de pap kunnen vissen en toepassen uit het exploderende e-commercelandschap in China. Hij ziet de nieuwkomer direct al als een serieuze, niet te onderschatten marktpartij.

“Chinese bedrijven hebben lange horizons. Als ze internationaal expanderen naar een regio dan doen ze dat makkelijk voor tien à vijftien jaar. Maar ze hebben altijd keiharde groeitargets met het oog op omzet. TEMU is net live in Nederland, maar de advertentiekraan staat al open.” Het bedrijf is actief op zoek naar nieuwe klantgroepen.

De verkopers zijn vaak Chinese partijen. Zij handelen al in Europa via AliExpress en Amazon en vinden in TEMU gewoon een volgend verkoopkanaal naar de internationale markt. Lin: “Nederland is interessant voor hen omdat het digitaal volwassen is.” De Nederlander koopt makkelijk online en valt snel voor scherpe prijzen.

De winkelervaring is net wat anders dan Nederlanders gewend zijn. Wie net zijn bestelling heeft geplaatst, heeft nog een paar uur de tijd om andere spullen te kopen op de marktplaats. Het maakt niet uit of dat bij dezelfde verkoper is of bij iemand anders, de items worden allemaal samengevoegd in een en dezelfde zending. Als de beloofde dag van levering niet gerealiseerd wordt, dan krijgt de klant een waardebon van vijf euro.

John Lin duidt: “Dit is een interessant bedrijf, omdat ze in China in drie jaar tijd vijftien procent marktaandeel hebben afgesnoept van nota bene Alibaba en JD. Dat komt door hun propositie: ze leveren ook van en naar de kleinste steden en proberen zo goedkoop mogelijk te werken. In de VS staat TEMU al geruime tijd in de top drie meest gedownloade e-commerce-apps.”

De Amerikaanse commercial:

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

PinDuoDuo staat sinds vier jaar aan de Amerikaanse beurs genoteerd. Recent verhuisde het zijn administratieve hoofdkantoor van China naar Ierland.

Moederbedrijf PDD Holding boekte in het vierde kwartaal van 2022 een omzet van 5,8 miljard dollar, een toename van 46 procent. De nettowinst steeg in die periode met 43 procent tot 1,4 miljard dollar.

Foto: Hauke Musicaloris (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond