Deel dit artikel
-

Pinterest koopt AI-gedreven shoppingdienst

Pinterest koopt een jonge start-up wiens technologie het inspiratieplatform ‘shoppable’ kan maken. IKEA Nederland begon vrij recent een reeks A/B-testen op het platform.

Eind vorige week maakte Pinterest bekend dat het The Yes koopt. Het overnamebedrag maken de partijen niet bekend.

The Yes ontwikkelde een systeem waarmee gebruikers hun kledingsmaak kunnen uitspreken. Ze krijgen daarvoor een reeks foto’s van kledingstukken te zien en moeten vervolgens Ja of Nee zeggen over zaken als kleur, design en stijl. Dit is input voor een zelflerend computersysteem. Het kan ook op andere productgroepen dan alleen kleding worden toegepast.

Met de overname legt Pinterest een fundament voor een nieuw segment in de e-commercewereld: social shopping. Het verschijnsel ontwikkelt zich vanuit influencers die met affiliatelinks producten tonen. Pinterest voegt de technologie nu toe aan zijn eigen tech stack.

IKEA in Nederland is vorige maand een A/B-test begonnen op Pinterest. Het doel van de proeven is te onderzoeken wat de beste manier is om producten weer te geven op het inspiratieplatform. Overigens lenen niet alle Zweedse producten zich voor social commerce. Keukens en bankstellen worden niet geplugd via deze route, opslagsystemen en accessoires juist wel.

Voor de Zweden is deze ‘sociale route’ een van de stappen om de weg naar zijn publiek van de toekomst te ontwikkelen.

Aan het einde van het eerste kwartaal van 2022 had Pinterest 433 miljoen actieve gebruikers (-9%).

Foto: Mike Mozart (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond