Deel dit artikel
-

Plannen voor Europees Cargoloop-netwerk

Een Europees Cargoloop-netwerk zou e-commerce aanbieders in staat stellen hun voorraden te consolideren in één Europees magazijn. Die bedrijven openen nu nog meerdere distributiecentra, dicht bij de consumenten, om te kunnen voldoen aan de vraag van klanten naar levering op dezelfde of de volgende dag.

Hyperloop scale-up Hardt en de Hogeschool van Amsterdam hebben onderzocht hoe vrachtoplossingen met de hyperloop (Cargoloop) kunnen helpen om duurzaam en efficiënt te voldoen aan de groeiende vraag naar snelle e-commerce zendingen. Een en ander is samengevat in een visiedocument ‘Hyperloop for E-commerce – Sustainable, on-demand and high-speed e-commerce fulfillment enabled by Cargoloop‘.

Cargoloop zou een speciale hyperloop voor vrachtvervoer moeten worden waarbij autonome voertuigen door lagedrukbuizen rijden met snelheden tot 700 km/u (ontwikkeld door de in Nederland gevestigde hyperloop scale-up Hardt).

In 2020 is de grensoverschrijdende e-commerce in Europa met 35 procent gegroeid. Ongeveer een kwart van alle e-commercebestellingen gaat nu over de grens en over langere afstanden. De verwachting is dat dit aandeel de komende jaren met dubbele cijfers zal stijgen, niet in de laatste plaats omdat nieuwe btw-wetgeving grensoverschrijdende verkopen binnen de Europese Unie stimuleert.

Hardt ziet het hyperloop-netwerk voor vracht als een open netwerk, zodat elke verlader of logistieke dienstverlener er gebruik van kan maken. Als het eenmaal is aangelegd, zou het mogelijk zijn om op dezelfde dag op het hele continent te leveren. Voertuigen die rechtstreeks van welk vertrekpunt naar welke bestemming rijden, kunnen honderden pakjes vervoeren en pelotons vormen, wat resulteert in een capaciteit van honderdduizenden pakjes per uur door dezelfde buis.

Hoe mooi deze plannen ook mogen lijken, de aanleg van hyperloop zou vele miljarden gaan kosten. Een prototype van Cargoloop zal niettemin in de loop van 2023 worden getest en gevalideerd in het European Hyperloop Center in Groningen. De voorbereidingen voor de bouw zijn in volle gang.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

1 Reactie

Maarten Bennis - SMPL International

Buizenpost dus. Geen nieuw idee. Het nieuwe is om mensen te vervoeren met buizenpost. Daartoe moeten de buizen levensgroot worden en dito kostbaar. Voor het vervoer van pakjes is dat helemaal niet nodig en kunnen de kosten drastisch omlaag. Bovendien is het qua vergunningen en onteigenen grond vele malen eenvoudiger. Vandaag beginnen zou ik zeggen!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond