Deel dit artikel
-

Bijna drie op de vijf Nederlanders maakt gebruik van online platforms

Van de Nederlanders van 12 jaar of ouder heeft 58 procent in 2019 wel eens gebruik gemaakt van online platforms om goederen of diensten te bestellen of uit te wisselen. Het vaakst bestelden mensen maaltijden, kochten tweedehands goederen of boekten een accommodatie via zo’n online platform. Dit blijkt uit onderzoek ICT-gebruik van huishoudens en personen 2019 van CBS.

Digitale platformen brengen vraag en aanbod van goederen, diensten en informatie bij elkaar. Digitale platformen functioneren niet alleen als intermediair tussen bedrijven en consumenten, maar steeds vaker ook tussen consumenten onderling.

Particulieren maken het meest gebruikt van de digitale platforms om bijvoorbeeld maaltijden te bestellen. In 2019 heeft 35 procent van de Nederlanders via een digitaal platform zoals Thuisbezorgd of Deliveroo maaltijden besteld bij een restaurant, fastfoodketen of cateraar.

Daarnaast kocht 32 procent tweedehands goederen via een app of website zoals Marktplaats. Een op de vijf heeft een accommodatie via een online platform geboekt.

In veel mindere mate maakten Nederlanders gebruik van digitale platformen om vervoerdiensten te bestellen (8 procent), personen in te huren voor klussen (4 procent) of auto te huren van een particulier persoon (2 procent).

Het zijn vooral 25- tot 45- jarigen die gebruik maken van een of meerdere online platforms. Van de 12- tot 25-jarigen en 45- tot 65-jarigen deed respectievelijk 64 en 57 procent dit. Onder 65-plussers is het gebruik van digitale platforms het minst populair; 23 procent maakte hier gebruik van.

Naast leeftijd spelen ook digitale vaardigheden een rol bij het gebruik van online platforms. Minder digitaal vaardige mensen maken minder vaak gebruik van platforms dan digitaal vaardigen, te weten 30 procent tegen 78 procent.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond