Deel dit artikel
-

‘Platformen als Amazon, Alibaba en Bol kunnen Nederlandse online retail naar zich toetrekken’

Het online aandeel in de Nederlandse non-food retail groeit naar verwachting van 25 procent in 2018 naar 35 procent in 2025. Het zijn echter vooral de grote platformen als Amazon en Alibaba die dit segment gaan domineren, zegt het ING Economisch Bureau. Nederlandse consumenten blijken volgens onderzoek inmiddels bereid zich meer te binden aan vaste online aanbieders met een breed assortiment.

Het ING Economisch Bureau verwacht (pdf) dat in 2025 ook in Nederland één a twee platformen de markt zullen domineren. Zij kunnen naar schatting zo’n 30 tot 40 procent van het online retail-segment veroveren.

Partijen zoals Amazon en Bol begonnen ooit als webwinkel, maar functioneren nu steeds vaker als online marktplaats. Zij bundelen het aanbod van retailers en koppelen dit aan de vraag van de consument.

In Nederland is de markt nog relatief open, maar daar kan verandering in komen. Een scenario zoals in de Japanse markt, waar Amazon de strijd aan is gegaan met het Japanse Rakuten, is ook hier mogelijk. ING Economisch Bureau verwacht dat minimaal één internationaal platform de strijd zal aanbinden met lokale Nederlandse aanbieders. Het is goed mogelijk dat dit ontaardt in een felle tweestrijd tussen een nationaal en internationaal platform.

Amazon kent reeds een Nederlandstalig platform en is de nummer 7 als het gaat om online retail in Nederland. Amazon bouwt momenteel in Duitsland bij Mönchengladbach, vlakbij de grens, een nieuw distributiecentrum. Het is nog onduidelijk of men daarmee de Nederlandse markt sterker wil benaderen. Alibaba bouwt ondertussen in België een logistiek centrum. Uiteraard staat ook marktleider Bol.com niet stil. Via haar platform is het druk bezig marktaandeel uit te breiden.

Uit het onderzoek blijkt ook dat online shoppers graag bij een grote aanbieder met een breed assortiment kopen. Vertrouwen speelt een belangrijke rol. Een meerderheid kiest voor shoppen bij een vaste vertrouwde webshop, ook als deze niet altijd de goedkoopste is. Indien mogelijk zou zelfs 40 procent van de respondenten alle non-food aankopen willen doen bij één winkel.

Online winkelen verbetert zich in de ogen van consumenten, zo blijkt uit onderzoek van Kantar TNS in opdracht van ING onder duizend Nederlanders. Men waardeert het gemak, de concurrerende prijzen en het grote assortiment. Fysiek winkelen is er in dezelfde periode volgens twee derde van de respondenten niet op vooruit gegaan en volgens een kwart zelfs minder aantrekkelijk geworden.

Hoofdpunten uit het onderzoek

* Online retail platformen weten consumenten steeds beter te binden.
* De Nederlandse online markt is nog relatief open; Bol.com is marktleider met naar schatting 12 procent van de markt. •
* Er is een grote kans dat Nederland andere markten volgt. ING Economisch Bureau verwacht dat 1 à 2 dominante platformen in 2025 zo’n 40 procent van online non-food voor hun rekening nemen.
* Platformen dragen bij aan efficiency in de sterk gefragmenteerde retail sector. Zij weten vraag en aanbod efficiënt en effectief op elkaar af te stemmen.
* De dominantie van platformen maakt retailers echter wel steeds meer afhankelijk van dit kanaal. Dat geldt ook voor consumenten. Het platform ontzorgt door hen door het aanbod heen te gidsen. Het platform beschikt daarmee echter ook over veel data, waarmee het markten sterker naar zich toe kan trekken.

Emerce organiseert op 12 maart een Update over Marketplaces, met sprekers als Jesse Weltevreden (Ecommerce Foundation), Sander van den Hout (Tweakers), John van Mil (Peak Capital) en Martijn van Geelen (Marktplaats).

Deel dit bericht

1 Reactie

Wouter

ach Amazon freet Bol.com zo op. Bol heeft weinig onderscheidend vermogen vs Amazon en Amazon maakt winst, bol.com moet nog immer t handje ophouden bij de eigenaar om verliezen te dekken. Als Amazon er klaar voor is vlamt ze zo door de Nederlandse markt, shakeout!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond