Deel dit artikel
-

Podcasts beleefden doorbraak vorig jaar in Nederland

Het medium podcast beleefde pas in 2020 zijn grote doorbraak in Nederland, met name in de leeftijdsgroep tot 35 jaar. Bijna tweederde van deze groep luistert maandelijks on demand audio. Dat staat in het jaarlijkse rapport van het Commissariaat voor de Media.

Daarbij is Spotify de populairste drager onder de audio apps. Een kwart van de luisteraars gebruikt de Zweedse apps om podcasts te luisteren.

Opvallend genoeg gebruikt een een groot percentage YouTube om podcasts te ‘luisteren’. Steeds meer audiomakers laten namelijk camera’s meedraaien als ze hun show opnemen. Omgekeerd zijn er ook videoshows die het audiospoor van hun opnames als podcast aanbieden.

“In de laatste jaren is het aandeel maandelijkse gebruikers onder jongeren gestegen tot twee derde; in de oudste doelgroep maar van 5 naar 8 procent.” Dat concluderen de schrijvers van het Digital News Report Nederland 2021, het rapport van het Commissariaat voor de Media dat onderzoekt hoe Nederland media consumeert. De nieuwe editie verscheen vorige week (Pdf).

Strikt genomen, dat laat bovenstaand overzicht zien, is Google hofleverancier van podcast apps. YouTube is echter primair een video app en de ontwikkeling van Google Podcasts lijkt praktisch stil te staan. Spotify is, op het oog, de enige partij die fors investeert in de bouw en exploitatie van het ecosysteem rondom on demand audio.

De uitbraak van het coronavirus is een belangrijke motor gebleken voor de verdere acceptatie van podcasts onder luisteraars tot 35 jaar. Men is zijn mediatijd anders of bewuster gaan besteden. “Podcasts zijn een reactie op de digitale korte en in-time berichtgeving en worden misschien juist daarom door de jonge generatie beluisterd.”

Gekeken naar wat men luistert, begint zich een patroon in de voorkeuren af te tekenen. Bovenaan staan de shows over specialistische onderwerpen, zoals wetenschap, technologie, media en gezondheid. Net daaronder staan shows over nieuws, politiek en actuele ontwikkelingen. Zeker vanuit de publieke omroepen worden er veel van gemaakt.

Het onderzoek laat veder zien dat, niet verrassend, vrijwel alle jongeren nieuws tot zich nemen via sociale media. Bij ouderen is dat minder dan de helft. “De voornaamste leverancier van nieuws op sociale media – vooral op Twitter en Facebook – zijn nog steeds de reguliere nieuwsmedia en professionele journalisten.”

Voorts blijkt dat mediaconsumenten bereidwilliger worden om te betalen voor digitale producties. De onderzoekers: “In 2021 kunnen we constateren dat het aandeel dat aangeeft afgelopen jaar een betaalde online nieuwsdienst te hebben geraadpleegd aanzienlijk gestegen is: van 11 naar 17 procent in twee jaar tijd. Het zijn uiteraard vooral de jongere doelgroepen die voor online nieuws betalen. Ook in de groep Nederlanders die tot nu toe nog niet voor online nieuws heeft betaald, is de betalingsbereidheid onder jongeren veel hoger.”

De bereidwilligheid om voor podcasts te betalen, is niet bevraagd. Een recent onderzoek van Markteffect zei hierover, dat acht procent van de luisteraars wel eens betaald heeft voor podcasts en 39 procent zou hiertoe bereid zijn.

Foto: FaceMePLS (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond