Deel dit artikel
-

‘Podcasts moeten geld durven vragen’

Goede journalistiek kost geld en moet geld kosten, maar bij podcasts vallen mediamakers in dezelfde valkuil als waar traditionele media jaren geleden invielen. Ze denken niet na over een verdienmodel of werken zelfs gratis.

Dat is de kritiek die directeur Alexander Klöpping van Blendle afgelopen vrijdag liet horen tijdens een interview op het hoofdpodium van The Next Web Conference in Amsterdam.

“Er dient zich in de vorm van podcasts nu een nieuwe golf van creativiteit in de media aan. Het mooie daarvan is dat journalisten uitvoerig hun verhaal kunnen doen. Wat ik echter zie gebeuren is dat ze dezelfde fout maken die andere media eerder al maakten bij online. Ze geven hun werk voor niets weg.”

Met de opkomst van internet begonnen nieuwsmedia steeds vaker hun werk gratis online te zetten. Hoe meer nieuws, hoe meer verkeer en dus – zo was de gedachte – hoe meer reclame-inkomsten daaruit zouden voortvloeien. Die vlieger ging maar slechts deels op. Titels vielen weg, kranten en bladen verlaagden hun verschijningsfrequentie en stapten helemaal af van papier.

Klöpping: “In die zin is reclame de vijand van kwaliteitsinformatie. In dit nieuwe medium podcasts zit heel veel, hele goede informatie. Daar moet je geld voor durven vragen. We betalen toch ook voor Spotify en Netflix? Op basis van het dagelijks nieuws nemen we beslissingen. Het is noodzakelijk voor de werking van de democratie.”

De algemene interesse voor podcasts is anders dan tijdens de eerste golf tien à vijftien jaar geleden. Toen was de vraag niet naar commerciële mogelijkheden, maar naar technische mogelijkheden. In die tijd begon Apple met de ondersteuning van podcasts in iTunes; een grote stap die het ontdekken van en abonneren op onbekende podcasts mogelijk maakte.

Vandaag de dag zijn er nog twee andere bedrijven die podcasts indexeren en vindbaar maken: Spotify en Google. Voor de eerste is het manier om zijn audio-aanbod te verbreden en, met exclusieve distributiedeals, te verdiepen. Voor Google vormen podcasts een nieuw medium om commercieel te exploiteren. Dat begint met het automatisch transcriberen van de inhoud van de podcast. Door te weten wat er wordt gezegd, kan het bedrijf contextueel aanverwante reclames tonen of laten horen. Dat gebeurt te zijner tijd in de Google Podcasts-app en het web.

Hiermee wordt de vraag naar wijze van commerciële exploitatie relevant.

Foto: Dan Taylor (c)

Deel dit bericht

2 Reacties

stef bouwhuis - Intellicom BV

Mensen betalen niet voor één podcast, maar misschien wel als specialistische podcasters zich verenigen in ‘merken’. Er dus binnen zo’n betaling een keuze of bladermogelijkheid is. Denk aan iets als ‘De 100’. Als daar kwaliteit wordt samengevoegd voor één bedrag, dan heb je kans op abonnee’s. Denk dan aan het werven van grotere groepen gebruikers en reken niet meer dan € 1,00 of iets dergelijks per week. Benader bedrijven om voor hun personeel dergelijke abonnementen te sponsoren. Als bedrijven de inhoud voor de kennis van hun medewerkers weten te waarderen, krijg je sterke ‘dragers’ van het echte diepgaande nieuws. Voor 1 euro zou ik het wel doen.

Marcel

Ik zie mezelf nog niet echt snel betalen voor 1 Podcast. Zelf zie ik meer in gratis aanbieden, maar om de trouwe volgers de mogelijkheid te bieden om goede journalisten te steunen.

Dat kan bijvoorbeeld via platformen als https://www.patreon.com.

Als journalist kun je zo een trouwe basis fans krijgen die je als journalist een vast maandelijks inkomen geven zodat je als journalist bezig kunt zijn waar je het beste in bent.

Of dat nu een podcast is of andere journalistiek…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond