Deel dit artikel
-

Pokemon Go en Ingress goed voor honderden miljoenen toeristenomzet

Softwareontwikkelaar Niantic, de spin-off van Google die spellen als Ingress en Pokemon Go maakt, zegt dat de live events van zijn gamespelers 249 miljoen dollar aan toeristische omzetten genereerde in 2019.

In een vooruitblik op 2020 vertelt Niantic hoe groot het zijn eigen impact op het lokale toerisme inschat in de steden waar het zijn events houdt. Het getal, de genoemde kwart miljard dollar, is ook een lekkere wortel voor gemeentes die een andere vorm van toerisme naar hun stad willen trekken.

Spelers van de Niantic-games trekken, gewapend met hun telefoon, van het ene bijzondere punt in een stad naar het andere. Dat kan een kerk zijn of een kunstwerk, maar ook een historische locatie of andere opmerkelijke plek. Daar voeren ze, al dan niet in teamverband, gevechten uit in het spel op hun telefoon.

Vorig jaar organiseerde Niantic 77 live events in 32 landen. Dan komen duizenden spelers naar een stad om daar gedurende een hele dag batlles te houden en opdrachten uit te voeren. De spelers komen vaak uit andere steden en landen en brengen daarom toeristisch geld mee. Ze moeten immers eten, drinken en ergens slapen.

In 2019 deden 2,7 miljoen spelers uit zestig landen aan dit events mee. Ze liepen in totaal 6,5 miljoen kilometer.

Komend jaar vinden weer tientallen van dit soort massale bijeenkomsten plaats. Het meest nabij Nederland zijn dat Ingress-events in Rijssel, Edinburgh en München. Niantic probeert lokale overheden bij de organisaties te betrekken en koos als pilot voor Liverpool, Philadelphia en St. Louis.

Niantic is bij Google bedacht door dezelfde mannen die ooit Keyhole oprichtten, wat later na de overname werd omgedoopt tot Google Earth.

Foto: Daphne Domingo (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond