Deel dit artikel
-

Politieke partijen besteden miljoenen aan vooral traditionele advertenties

Forum voor Democratie (149.499 euro) en het CDA (115.033 euro) hebben in de aanloop van de verkiezingen forse online advertentie uitgaven gedaan.

Er is dit jaar ruim 13,8 miljoen euro uitgegeven door politieke partijen aan offline advertenties (op radio, tv, in kranten, magazines en buitenreclame). D66 heeft het meest uitgegeven: 3,4 miljoen euro, zo blijkt uit cijfers van monitoringbedrijf Adfact.

Er werd vooral ingezet op tv-reclame: ruim 6,6 miljoen euro. Opvallend is dat de PVV hier niet in meegaat, de partij heeft alleen geld uitgegeven aan advertenties in dagbladen, ruim 38.000 euro. Ook de SGP koos voor bladen en via buitenreclame. DENK besloot alleen te investeren in buitenreclame.

De totale online uitgaven zijn niet door Adfact geinventariseerd, maar er lijkt vooral geld te zijn uitgegeven aan traditionele media.

Eerder deze week werd bekend dat in de laatste zeven dagen in aanloop naar de verkiezingen van 17 maart, diverse partijen in elk geval duizenden euro’s hebben uitgeven aan advertenties via Facebook.

Totale uitgaven offline advertenties politieke partijen aanloop verkiezingen (januari – maart 2021)
1. D66 € 3,4 miljoen
2. VVD € 3,2 miljoen
3. CDA € 1,8 miljoen
4. Forum voor Democratie € 1,7 miljoen
5. SP € 973 duizend
6. Groenlinks € 860 duizend
7. Partij voor de Dieren € 655 duizend
8. PvdA € 630 duizend
9. 50Plus € 332 duizend
10. ChristenUnie € 54 duizend
11. PVV € 38 duizend
12. SGP € 29 duizend
13. DENK € 23 duizend

Foto Shutterstock

Deel dit bericht

1 Reactie

Reputatiefabriek - Reputatiefabriek

Leuke inzichten! Het viel me ook op dat vooral de wat jongere partijen als Volt dan weer wel online veel adverteerden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond