Deel dit artikel
-

Populariteit podcasts Gen Z verdubbeld in 2020

Twee keer zoveel Nederlandse jongelui onder de twintig zijn afgelopen jaar podcasts gaan luisteren. Het liefst luisteren zij, net zoals andere leeftijdsgroepen, naar podcasts over comedy.

Dat blijkt uit een jaarrapport dat Spotify voor de adverteerdersmarkt maakte. Het verslag moet een beeld geven van wie naar welke muzieksoorten luistert. Adverteerders moeten daaruit het beeld opdoen dat gebruikers van muziek- en podcastplatform ook daar goed zijn te benaderen met commerciële boodschappen.

Gekeken naar podcastluisteraars in Nederland toont Generatie Z zich de grootste groeier (+95%), gevolgd door 35+’ers (+%78) en millennials (+70%). In al deze groepen is de categorie comedy de populairste.

Waar millennials en 35+’ers podcasts over actualiteit op nummer twee hebben staan (respectievelijk 24% en 17%), speelt nieuws onder tieners geen rol. De rubriek staat buiten hun top 5.

De luistervoorkeuren voor millennials:

Spotify haalt tien procent van zijn omzet uit reclame-inkomsten en negentig procent uit abonnementen. Op het gebied van podcasts is de reclamemarkt vrijwel braakliggend terrein. De Zweden investeren fors om een leidende positie op te bouwen met technologie die dynamische targeting op schaal mogelijk maakt.

Foto: Peter McConnochie (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond