Deel dit artikel
-

Popupwinkel Amazon in De Pijp nog experiment

Communicatiemanager Nick Caplin van Amazon ziet het louter als een experiment. De popup winkel onder de noemer House of Holidays in de Eerste van der Helststraat in De Pijp in Amsterdam die woensdag alvast voor de pers werd geopend.

Er liggen pakjes, er staan kerstbomen en er is een Sinterklaashoekje ingericht: de inspiratieplek House of Holidays van online retailer Amazon. De tijdelijke winkel zal vrijdag 23 november van 13 tot 17 uur en op zaterdag 24 november van 10 tot 17 uur voor het algemene publiek geopend zijn.

In de winkel kunnen klanten producten bekijken – van een robotstofzuiger tot een mediaspeler – en zijn er diverse belevenissen, waaronder een kerstkaarttekenaar en een stiliste.

Met een Smile Code kunnen klanten artikelen die ze interessant vinden scannen en online bestellen. In de winkel zelf worden geen producten verkocht.

De winkel is relatief klein vergeleken met de popup winkels in grote steden als Milaan en Londen, maar de Nederlandse markt kan zo langzamerhand niet genegeerd worden, zegt Caplin. Cijfers wil hij niet geven, maar Nederland heeft volgens hem een ‘substantieel aantal Prime leden’, die niet alleen lid zijn geworden voor gratis bezorgingen, maar ook The Grand Tour (vervolg van Top Gear) bij Amazon Prime Video willen zien.

Ook is het aantal Nederlandstalige medewerkers flink uitgebreid sinds Amazon zich vanuit Duitsland ook op de Nederlandse markt richt. “Voor ons is het niet meteen noodzakelijk dat we in het land zelf zitten, we hebben ook vanuit onze buitenlandse fulfillmentcentra 2 miljoen artikelen die we in Nederland de volgende dag kunnen bezorgen. En een nog groter aantal producten die we binnen twee dagen kunnen leveren.”

Het idee van een popupwinkel? Toch vooral om eens kennis te maken met de media, influencers en retailpartners, zegt Caplin. “Voor ons is het een experiment, ook ik laat mij verrassen door wie vrijdag en zaterdag de winkel binnenloopt. Als het een succes wordt, gaan we het zeker uitbreiden.”

Aan publiek is geen gebrek. De Eerste van der Helststraat doorkruist de drukke Albert Cuypmarkt. De locatie wordt dan ook regelmatig voor popupexperimenten gebruikt.

Een van de opvallendste producten die Amazon voor de winkel heeft geselecteerd is de UV-beschermende kinderkleding die Jan Willem van der Sterre, oprichter van UV-Fashions, verkoopt. Nadat zijn vader aan de gevolgen van huidkanker overleed, ging hij op zoek naar de beste UV-beschermende kleding. Vanaf 2011 besloot hij deze zelf te importeren.

Amazon is ook voor Van der Sterre een belangrijk afzetkanaal, ooit goed voor zestig procent van de omzet, al verkoopt hij inmiddels ook rechtstreeks aan klanten en in Nederland via bol.com. Hij heeft een speciale medewerker die zorgt dat deze nicheproducten vindbaar zijn bij Amazon. “Het is een product met een bijzonder verhaal, dat is wat Amazon inspireerde voor deze winkel.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond