Deel dit artikel
-

PostNL moet tariefsverhoging aan Cargo United terugdraaien

PostNL Pakketten en PostNL Cargo hebben ten onrechte de tarieven buiten de overeengekomen bandbreedte verhoogd voor partner Cargo United. Dat heeft de rechtbank Rotterdam in kort geding bepaald.

Cargo is een zusterbedrijf van Shops United, dat vooral voor kleine online retailers werkt. Het verdienmodel van Cargo en Shops United houdt in dat zij pakketten van afzenders verzamelen zodat deze gecombineerd aangeboden kunnen worden aan PostNL Pakketten en PostNL Cargo. Hierdoor kan de verzendprijs per pakket dalen.

Tussen Cargo, PostNL Pakketten en PostNL Cargo gold, zo blijkt uit het vonnis, een driepartijen-vervoersovereenkomst sinds 1 januari 2014. De vervoersovereenkomst heeft een vaste looptijd van 12 maanden en wordt automatisch verlengd. De tarieven worden jaarlijks aangepast, maar wel binnen bepaalde bandbreedte.

In de tussentijd is de verstandhouding veranderd. PostNL Pakketten en PostNL Cargo hebben in 2015 een concurrerende vennootschap DM Productions opgericht, handelend onder de naam MyParcel.

Begin dit jaar werd Cargo geconfronteerd met een forse prijsverhoging. Daardoor stond Cargo, net als Shops United, naar eigen zeggen ‘met de rug tegen de muur’. De tariefsverhoging die PostNL Pakketten en PostNL Cargo per 1 januari 2017 wilden doorvoeren viel niet binnen de tussen partijen afgesproken bandbreedte voor tariefwijzigingen.

Overstappen naar een andere vervoerder is voor Cargo een weinig aantrekkelijke optie. PostNL Pakketten en PostNL Cargo zijn de grootste spelers op de markt met een marktaandeel van 70 procent binnen de pakketstroom business to consumer.

MyParcel hanteert onder de vleugels van PostNL Pakketten en PostNL Cargo een verkooptarief van 5,10 euro per pakket, terwijl Cargo onder de nieuwe tarieven van PostNL Pakketten en PostNL Cargo gedwongen zou zijn om een tarief van 6,03 euro te hanteren. Veel klanten van Shops United hadden in reactie op een door Shops United aangekondigde tariefverhoging van 11 procent al meegedeeld de contractuele samenwerking te zullen beëindigen, en te zullen overstappen naar MyParcel.

De rechter heeft de prijsverhoging nu teruggedraaid. Een klant mag de ondernemer houden aan een contractuele prijsbepalingsafspraak, aldus de rechtbank.

Deel dit bericht

1 Reactie

Sander

Mijn verwachting is dan ook wel dat Shops United deze prijs verhoging dan ook terug gaat draaien voor de trouwe klanten die wel gewoon als klant zijn aangebleven.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond