Deel dit artikel
-

PostNL probeert het weer: pakketkluis aan huis

PostNL gaat op grote schaal pakketkluizen verkopen voor naast de voordeur, zo meldt het FD. Wie zelf niet thuis is, kan zo toch het bestelde pakje laten afleveren.

Vijf jaar geleden probeerde PostNL dat ook al eens, maar dat werd geen succes.

In de kluis, een stalen box van 50 bij 50 centimeter, passen de meeste pakjes. Er wordt montagemateriaal met de kluis meegeleverd. Ook ontvangen gebruikers een handleiding waarin duidelijk staat hoe je de kluis vastzet.

Op dit moment kampt PostNL nog wel met staaltekorten, waardoor levering tijdelijk niet mogelijk is.

Concurrent DHL is niet van plan om de kluis-aan-huis te introduceren. Men heeft de kluis uitgebreid getest in zowel Duitsland als in Nederland, maar de behoefte daaraan is gering. Zeker in stedelijke gebieden zijn de mogelijkheden beperkt.

Deel dit bericht

8 Reacties

Jasper

Uit de het stukje “Concurrent DHL is niet van plan om de kluis-aan-huis te introduceren” kun je blijkbaar opmaken dat de PostNL kluisjes alleen te gebruiken zijn door – met PostNL – verstuurde pakketjes??????

Is er nu echt NIEMAND in de Den Haag wakker om deze onzin te stoppen?
Net als het feit dat iedere vervoerder zijn/haar pakketpunten netwerk in stand houdt (en afknijpt) en we nog steeds in colonne door de straten karren.

Moeten we dan straks ECHT voor DHL, Fedex, UPS, DPD, GLS, Picnic, AH, Jumbo, Hellofresh, Fietskoeriers.nl ennnnnnn PostNL een apart kluisje monteren?
Echt: knettergek zijn we met zijn allen.

Als vervoerders niet snel zelf gaan nadenken, dan gaan consumenten de koers wel voor ze bepalen.
Het duurde ook even om de kiloknallers uit de supermarkten te krijgen, maar het lukt!
Ook aan deze ongebreidelde flauwekul moet een einde worden gemaakt.

Sam

@jasper, ik heb zelf de pakketkluis van postnl. Alle vervoerders kunnen hun pakketjes erin bezorgen en dat doen ze ook. Wij zijn hier thuis helemaal tevreden. En onze buren geloof ik ook want die krijgen niet meer al onze pakketjes hahah

Eduard

Nee, Jasper, dat kun je daar niet uit opmaken. Het enige wat je daaruit kunt opmaken is dat DHL zelf geen kluisjes zal verkopen. De pakketkluis van PostNL KAN gewoon door andere vervoerders worden gebruikt. Het is immers niet meer dan een open kluisje, dat dichtgeklikt kan worden door de bezorger.

Pieter

Hahaha die Jasper, helemaal over z’n thee water op basis van slappe en foute conclusies.

Joris

@Jasper

Hoe maakt u dat op uit dit kleine stukje tekst?
Die kluis kan zoals al is gezegd ook door DHL, GLS etc. gebruikt worden.

Buiten dat is de kiloknaller nog zeker niet verdwenen!

S. Pelling

@Pieter Het is “theewater”, niet “thee water”.

Jasper

Fijn en goed te horen @reaguurders!
Maar waarom dan niet aan 1 pakketpunten netwerk sleutelen?
Of heb ik daar ook iets gemist en wordt daar wel aan gewerkt?
En dan een 2.0 versie zodat de pakketpunten er ook happy van worden, bijvoorbeeld:

– iedereen kan pakketpunt worden
– consumenten kunnen abootje afsluiten bij een pakketpunt
– het pakketpunt ontvangt per klant (ongeacht aantal pakketten) een vaste vergoeding (en gaat op klanten “jagen”)
– de overkoepelende organisatie (laten we deze eens ViaTom noemen) faciliteert en vraagt commissie van x% over de revenues van de pakketpunten

In het begin moeten de consumenten dus EXTRA betalen, maar daarvoor moeten er dan even wat nieuwe diensten worden bedacht (bijvoorbeeld inpak service of alle pakketten verzamelen en 1 x per week bezorgen (en afhalen))……
Uiteindelijk zullen de carriers graag bijdragen in de kosten en webwinkels ook……
Denk ik, maar ja, ik zit er wel vaker naast …..

Goed weekend allen, ik neem even een gemberthee

Harry

Jasper, PostNL weigert samen te werken met andere logistieke partijen op het vlak van pakketpunten. DHL, DPD, UPS etc. zoeken wel de samenwerking op en is het wel mogelijk pakjes van verschillende vervoers op één plek te ontvangen. Overigens zouden, indien PostNL, zijn exclusiviteit wel opgeeft er nog steeds verschillende pakketnetwerken zijn. Onderzoek heeft aangetoond dat het niet perse efficienter is om met al deze partijen één netwerk op te zetten. Dit soort bedrijven zijn namelijk al ongelofelijk efficiënt ingericht.

Veel consumenten weigeren te betalen voor bezorging, waarom zouden ze wel een abbo afsluiten voor een pakketpunten netwerk?

Waarom zou je een pakketpunt een vaste vergoeding willen geven? Wil je niet liever de pakketpunten die veel volume verwerken belonen? Wat heeft het voor mij als succesvol pakketpunt anders voor zin om daar mankracht voor vrij te spelen? Hoe zie je het “jagen” op klanten voor je? Vaak werkt het heel simpel, het pakje moet bij het dichtsbijzijnde punt worden afgeleverd zodat ik zo weinig mogelijk meters hoef te lopen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond