Deel dit artikel
-

PostNL aan de slag met blockchain voor supermarkt

PostNL wil de Nederlandse logistieke partner zijn voor INS Eosystem. Dat biedt een online marktplaats, gebaseerd op een blockchain, waar fabrikant direct aan de consument diens dagelijkse boodschappen kunnen verkopen.

De start-up uit Moskou bouwt aan een ecosysteem dat de detailkant van het supermarktwezen op zijn kop kan zetten. Fabrikanten bieden er hun productgegevens aan, vinden er marketingmiddelen en kunnen orders terug ontvangen. De consument kan via een app bij lokale en nationale producenten bestellen en betalen. En warehouse- en logistieke partijen kunnen er opdrachten voor goederenvervoer vinden.

Dat laatste is de reden voor PostNL om een memorandum of understanding te tekenen met INS. Net als Unilever, Mars, FrieslandCampina, Zijerveld en Bake Five wil het onderzoeken welke rol er is te vervullen in een wereld zonder tussenhandel en retail.

INS legt momenteel de laatste hand aan zijn consumentenapp en de de portal voor bedrijven. Parallel daaraan worden gezocht naar meerdere intentieverklaringen van partijen uit de supermarktwereld. Een groot deel van dit werk in Europa is in handen van Frank van der Tol.

Tegen eind 2018 moeten consumenten via INS kunnen gaan bestellen. De Russen beloven dat de besparingen op dagelijkse boodschappen kunnen oplopen tot dertig procent.

INS heeft ook een eigen crytomunt uitgegeven. Die speelt op het interne netwerk, dus binnen het ecosysteem, de rol van smeerolie bij alle transacties.

Foto: Pamela Carls (cc)

Dit bericht is 42 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond