Deel dit artikel
-

PostNL: ‘Wij stimuleren de groei in e-commerce’

Terwijl de postmarkt al jaren achtereen krimpt, blijft de groei van de pakketmarkt onstuimig. Mede hierdoor moet PostNL data en technologie steeds slimmer inzetten, stelt Liesbeth Kaashoek, Directeur Pakketten en Logistiek. “We willen dé logistieke e-commercespeler van de Benelux worden.”

In haar tijd bij PostNL-brieven was de uitdaging heel anders dan bij haar huidige afdeling, herinnert Kaashoek zich. De vorige afdeling zat met name vol lessen hoe met veranderende markten om te gaan. Bijzonder nuttig voor de pakketmarkt, waar de groei onder andere voor meer concurrentie zorgt van in het buitenland gevestigde partijen en webwinkels die zelf bezorging gaan doen in niches. Om in die markt voorop te kunnen blijven lopen, werkt PostNL aan een buy & build-strategie en deed afgelopen jaar een aantal overnames. “Om maatwerk te bieden, kijken we goed naar de behoeftes in de markt. Veel zaken kunnen we zelf ontwikkelen. Zo niet, dan kopen we het soms aan.”

Gratis
Zo werd onder andere de virtuele intermediair Shops United overgenomen. Een onafhankelijk platform waarop webwinkels via meerdere vervoerders hun pakketten kunnen versturen. “Een belangrijke behoefte bij startende webwinkels”, aldus Kaashoek.
En ook vergelijkingssite CheapCargo voor het wereldwijd verzenden van pakketten en pallets werd aangekocht. Deze online platformen werken ook met concurrenten van PostNL. Voor Kaashoek geen bezwaar. “Wij merken dat aan de onderkant van de markt vooral behoefte is aan keuze. Als ze dan via het platform een andere vervoerder vinden, is dat niet erg. Wij willen de plek zijn waarop e-commercepartijen vinden wat ze nodig hebben.”

Het postbedrijf kijkt ook nadrukkelijk naar takken van bezorging waarin het voorheen niet actief was. Food is, met name door de combinatie met retail, bijvoorbeeld een belangrijke groeimarkt. Supermarkten en foodaanbieders als Hoogvliet, Ekoplaza en Marley Spoon laten al via het bedrijf bezorgen. Terwijl de grootgrutters zelf hun fysieke winkels blijven runnen, hoopt PostNL met zijn schaal en netwerk de online verzending voor zijn rekening te nemen. Waarbij het bedrijf ook de start-up Stockon financiert, dat klanten iedere twee weken favoriete boodschappen levert.

Aandacht is er ook voor de bezorging en installatie van elektrische apparatuur. Daar biedt PostNL sinds twee jaar een installatieservice aan. “Met Extra@Home installeren en bouwen we apparatuur ook in. Om zo de laatste schakel te zijn en de bezorgketen helemaal compleet te maken”, aldus Kaashoek.

Piekbelasting
Neemt niet weg dat ook dit jaar in de hele sector de kosten voor logistiek weer zullen toenemen. Zoals begin dit jaar bleek uit de jaarlijkse NEA-index. Verwacht wordt dat vooral kleine en middelgrote e-commercebedrijven dat gaan voelen. Of dit gratis bezorging in de knel brengt? “Webwinkels bepalen nog altijd zelf of ze gratis verzending aanbieden. Bij sommige producten verwacht een consument dat, bij andere niet.”

Verandering is er ook aan de kant van de ontvanger, die kritischer is en steeds meer de regie in handen wil hebben. Zo willen consumenten vaker nog vóór de bezorger voor het eerst langskomt, de dag, het tijdstip en soms ook de bezorglocatie wijzigen. “Dat redden we niet meer met alleen logistiek.” Waardoor de IT-afdeling de afgelopen jaren steeds belangrijker is geworden om ontwikkelingen bij te kunnen benen. “We zetten onze data niet alleen in om de beste bezorgroutes te bepalen, maar ook om te zien waar piekbelasting komt. En kijken mede hierdoor hoe we de behoefte van klanten goed in te kunnen vullen.”

Zo worden telkens stappen gezet in de ontwikkeling van nog flexibelere bezorgopties. “Ons doel is online winkelen nog makkelijker te maken. En daarmee de groei van de markt te stimuleren. Met de ambitie om dé logistieke e-commercespeler van de Benelux te worden.”

* Dit artikel verscheen eerder in het maartnummer van Emerce magazine (#164).

Dit bericht is 17 keer gedeeld

3 Reacties

Z.Eur

En toen kwam er een grote buitenlandse speler die zijn zaakjes wel op orde heeft en die blies het fabeltje uit.
Maar meestal gaat dat zo als het management in hun eigen fabeltjes gaat geloven.
Vergeleken met buitenlandse partijen heeft PostNL nog een lange weg te gaan.
Trots vertellen hoe je problemen oplost die gewoon tot je core business behoren, is enkel leuk voor de marketingafdeling.

Peter - Affiliatebros

Valt toch wel mee. Leverbetrouwbaarheid is best oké te noemen en op alle nieuwere bezorgbehoeftes (zondag, same day) spelen zij al goed in.

Wut

@Zeur
Buitenlandse partijen doen het vaak zo veel slechter dan PostNL. Neem UPS als voorbeeld. In Amerika de koning van thuisbezorging (samen met fedex), in Nederland een bizar slecht bedrijf, voor consumenten iig.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond