Deel dit artikel
-

PPR neemt belang in niet-Europese Zalandozusjes

De eigenaar van merken als Gucci, Puma en Yves Saint Laurent neemt een belang in de niet-Europese zusterbedrijven van Zalando.

Het moederbedrijf van Zalando, het Duitse Rocket Internet, is bezig het succes van de schoenen- en kledingwinkel wereldwijd uit te rollen. Daarvoor heeft het weer een financiële partner in crime gevonden: PPR.

PPR is een luxe modebedrijf dat miljarden omzet met internationaal bekende merken. Het zoekt aansluiting tot nieuwe markten en investeert daar gericht in. Zo nam het eerder deze week een meerderheidsbelang in een Chinees sierradenmerk. En, naar nu blijkt, ook in verscheidene fashionbedrijven van Rocket Internet.

Naar informatie van Techcrunch gaat het om circa tien miljoen euro die PPR investeert in: Lamoda, Dafiti en Namshi. Dat zijn alledrie niet-Europese klonen van Zalando. De eerste richt zich op de Russische markt, de tweede op de Zuid-Amerikaanse en de derde op het Midden-Oosten.

De tien miljoen euro van PPR is voor de schaal waarop deze bedrijven opereren betrekkelijk weinig. Bovendien hebben ze, gezien de diepe zakken van het moederbedrijf en de andere investeerders, dat bedrag niet echt nodig om het hoofd boven water te houden. Vermoedelijk gaat het om een strategische optie, mogelijk met de mogelijkheid om dat belang later uit te breiden. PPR investeert hoofdzakelijk in merken en niet in winkels, al is dochterbedrijf FNAC daar dan weer een uitzondering op.

Dafiti haalde afgelopen jaar reeds 110 miljoen dollar groeigeld op bij investeerders. Lamoda ontving, naar verluidt, ergens tussen de veertig en tachtig miljoen dollar aan venture capital in de afgelopen maanden. Net als bij Namshi, dat twintig miljoen aantrok, was zakenbank JP Morgan de grootste investeerder in die rondes.

In Europa is Rocket Internet al niet meer de grootste aandeelhouder in Zalando. Dat is namelijk het Zweedse investeringsbedrijf Kinnevik. Het ziet ernaar uit dat, met een investeerder als JP Morgan aan boord, dat Rocket ook buiten Europa zijn eigen belangen tegen stijgende waarderingen in handen van anderen wil brengen.

Zalando boekt dit jaar, naar informatie van Focus Magazin, dit jaar een verlies van veertig miljoen euro. De omzet kan dit jaar echter boven het miljard uitkomen.

Foto: joshua ludwig (cc)

Deel dit bericht

4 Reacties

Jeremy Timessen

Zozo, partner “in crime” nog wel. De heren achter Zalando worden als criminelen bestempeld? 😉

Erwin Boogert

Bij mijn weten is dat een gewone uitdrukking zonder inhoudelijke zware verwijzing naar iemands strafrechtelijke verleden. Of, anders gezegd, nee: geen hint aan boevenpraktijken.

Dennis

En Jeremy, de oprichters hebben minder dan 5% van de aandelen, de rest is van tientallen investeringsmaatschappijen.

Rody Jens

Zozo, ben benieuwd hoe dit uitpakt. Jeremy, ik zag die “in crime” ook niet echt als iets positiefs. Maar indd, na het lezen van de andere opmerkingen, zo was het natuurlijk niet bedoeld;)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond