Deel dit artikel
-

Printoplage dagbladen levert 5 procent in

De betaalde printoplage van dagbladen is vorig jaar verder gedaald. Dat schrijft onderzoeker Piet Bakker, Bakker, voormalig lector Crossmedia & Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Vooral De Telegraaf en AD leverden fors in.

De daling is op zich geen nieuws, dat is al een tijdje zo, wel dat het leed ongelijk verdeeld is. Telegraaf en AD, kranten voor een groot en algemeen publiek, hebben het lastiger dan de kranten die zich op een kleiner, specifieker (en kapitaalkrachtiger) publiek richten.

In 2017 verloren de landelijke kranten samen niettemin ruim 5 procent van hun betaalde printoplage ten opzichte van het jaar daarvoor.

Bakker gaat in zijn analyse niet in op cijfers van digitale oplages. Die nemen de laatste jaren fors toe.

Vandaag meldde NRC dat het in 2017 een omzetstijging van 2,2 procent heeft gerealiseerd naar 105,3 miljoen euro. De advertentiemarkt blijft niettemin ‘uitdagend’ en een groot deel van de online advertentieomzet verdwijnt richting Facebook en Google, aldus NRC Media-topman Rien van Beemen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond