Deel dit artikel
-

Privacymaatregelen Apple kosten andere techbedrijven honderden miljarden

De privacymaatregelen die Apple in iPhones stopte in het voorjaar van 2021 leverden vier techbedrijven 315 miljard dollar aan waardeverlies op. Miljarden reclamegeld werd niet verdiend omdat consumenten niet ongeremd konden worden afgegraasd.

Van de vier bedrijven die via iOS-apps geen profielgegevens meer kregen, is Facebook met afstand het hardst getroffen. Het gaat niet om honderden miljoenen dollars, maar tien miljard dollar aan gemiste reclame-omzet en het concern werd tweehonderd miljard dollar minder waard aan de beurs.

Business Insider rekent ook de schade bij Pinterest, Snap en Twitter voor. Bij Snap ligt dat rond de vijftig miljard, bij de andere twee rond de dertig miljard dollar aan verloren beurswaarde.

Dit beeld werd duidelijker in de afgelopen weken toen genoemde techbedrijven hun jaarcijfers presenteerden. Analisten kregen daardoor vergelijkingsmateriaal. Bij Facebook kwam de klap zo hard aan, dat aandeelhouders op grote schaal het stuk van de hand deden. Gevolg: een koersdaling van ruim 25 procent toen de handel opende op de dag na publicatie van de jaarcijfers.

Aan de basis van de financiële klappen ligt een ingreep die Apple in 2021 doorvoerde in iOS. Reclametracking werd toen namelijk standaard geblokkeerd in iOS 14. Eigenaren van iPhones die zich tóch wel willen laten profileren door onzichtbare reclamebedrijven, moeten daar expliciet voor kiezen. Dat doet bijna niemand, zo blijkt nu. Het gevolg is dat adverteerders geen gerichte doelgroepselecties meer kunnen maken in genoemde apps en dus reclame-inkomsten missen.

Toen iets vergelijkbaars op het web werd geïntroduceerd koos meer dan negentig procent ervoor zich niet te laten profileren, waardoor 3rd party cookies aan waarde begonnen te verliezen.

Foto: Emilio Labrador (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

Rick

Market cap is iets anders dan omzet

Facebook is 200 miljard minder waard geworden. “tweehonderd miljard dollar aan gemiste reclame-omzet” klopt niet: ze hadden in heel 2021 net 100 miljard omzet.

Erwin Boogert

Je hebt gelijk, is ondertussen gecorrigeerd.

Seb

Het probleem van onder andere Meta/Facebook is dat ze zijn doorgeslagen in het profileren van gebruikers.

Als gebruiker zie ik liever relevante reclame, wetende dat de content die ik ga zien / lezen gratis is. Dat besef ontbreekt bij veel gebruikers, je geeft wat privacy weg, voor gratis content.
Aan de andere kant, zou je als gebruiker veel meer eigenschap moeten hebben over wat je geeft. Dat Meta/FB mij volledig digitaal in kaart heeft gebracht op basis van locaties, online bezoek, gezichtsherkenning etc, daar heb ik als gebruiker nooit toestemming voor gegeven en zou ook niet de standaard mogen zijn.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond