‘Privacywetgeving rond Smart TV onvoldoende’

Onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam doen een beroep op beleidsmakers op Europees en nationaal niveau om meer te doen aan de privacybescherming van mediagebruikers. Zo worden consumenten onvoldoende geïnformeerd door fabrikanten en aanbieders en wordt hun privacy geschonden door de standaardinstellingen van Smart TV’s.

Kristina Irion en Natali Helberger van de UvA wijzen in hun onderzoek op de problemen die het gebruik van Smart TV’s met zich meebrengen wat betreft de privacy en van gegevens. Net zoals andere op internet aangesloten apparatuur maken Smart TV’s het mogelijk om het gedrag van kijkers on- en offline te volgen. Ook maken ze het mogelijk om informatie over hun sociale achtergrond, gewoonten en kijkvoorkeuren door te geven aan derden.

Uit het verzameld materiaal blijkt ook hoe Smart TV’s nu al privacygevoelige informatie doorspelen. Zo zijn er gevallen gemeld waarin TV’s informatie over het kijkgedrag doorgeven aan de fabrikant of onbedoeld meeluisteren tijdens privégesprekken.

De onderzoekers beoordeelden ook onderzoeken die de autoriteiten in Duitsland en Nederland uitvoerden naar privacyschendingen.

Vreemd genoeg wordt in het Europees mediabeleid niet gerept over kwesties als het volgen en monitoren van mediaconsumptie, de rol van gerichte reclame en mogelijke positieve of negatieve effecten van personaliseringsstrategieën op het pluralisme van de media, zeggen de onderzoekers. ‘Gelet op de belangrijke functie van de media in pluralistische en democratische maatschappijen schiet de huidige situatie volledig tekort, zowel binnen lidstaten als in de EU als geheel.’

Het invoeren van strengere wetgeving voor de bescherming van gegevens over mediagebruik en het extra beperken van het doorgeven van die gegevens aan derden zijn enkele aanbevelingen uit het onderzoek. Dergelijke maatregelen zijn nodig om te waarborgen dat bij het verzamelen van persoonlijke gegevens geen afbreuk wordt gedaan aan het recht op en de toegang tot informatie van gebruikers. De Europese Unie zou er volgens de onderzoekers goed aan doen dit voorstel mee te nemen in haar hervorming van de E-Privacy verordening.

1 Reactie

Niks aan doen. Laat het maar ontsporen. Grote voordeel is dat er nu al steeds betere monitoren op de markt verschijnen, en die moet zsm de TV als onding verdrijven.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug