Deel dit artikel
-

Procter & Gamble zet filmpjes over consumentengedrag op internet

Procter & Gamble (PG) gaat filmpjes over consumentengedrag via internet aanbieden. Het betreft studiemateriaal voor marketingmensen, dat PG samen met het bedrijf Mars en het Engelse onderzoeksbureau EveryDay Lives wil aanbieden. Binnenkort start een pilot in Europa. Vooralsnog hebben alleen de betrokken partijen toegang tot het onderzoeksmateriaal.

Procter & Gamble, de grootste producent van levensmiddelen en verzorgingsproducten in de wereld, maakt al decennialang gebruik van film om het gedrag van mensen thuis vast te leggen. Zij werken tegen betaling daaraan mee en krijgen de verzekering dat het materiaal niet in een commercial gebruikt zal worden. Productmanagers en andere marketingprofessionals bestuderen deze films om te zien hoe mensen zich gedragen en met producten omgaan.

Samen met producent van snoep en diervoeding Mars, en het onderzoeksbureau EveryDay Lives wil PG deze filmpjes nu ook beschikbaar stellen via internet. De bedoeling is dat er deze zomer al 150 van dergelijke 'home-videos' via internet beschikbaar komen. In een van de filmpjes is te zien hoe een Thaise moeder een kind voedt, de manier waarop ze dit doet en de omstandigheden waaronder ze dit doet zou marketingmensen informatie kunnen geven over bijvoorbeeld voeding voor Thaise kinderen.

Vooralsnog hebben alleen de productmanagers en marketingmanagers van Procter & Gamble via internet toegang tot de filmpjes. Of ook andere bedrijven onderdeel kunnen worden van het samenwerkingsverband werd niet bekend gemaakt.

Procter & Gamble laat de afgelopen maanden steeds vaker zien dat het de vergaarde marketingkennis wil delen met andere partijen, voor een belangrijk deel ook om te verdienen aan de kennis. In februari sloot het bedrijf een overeenkomst met Coca-Cola, om gezamenlijk sappen en snacks te verkopen. Onderdeel van de overeenkomst was ook dat Coca-Cola toegang kreeg tot de marketingkennis van PG. Los daarvan is het bedrijf ook actief op internet met het vergaren van consumentendata. Een panel van twintigduizend personen in de Verenigde Staten doet mee aan onderzoeken van PG. Met dit panel kan PG sneller nieuwe producten aanpassen, aldus het bedrijf. Met traditioneel onderzoek kostte dit al snel enkele dagen, ook de respons via internet is volgens PG hoger dan via traditioneel onderzoek.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond