Deel dit artikel
-

Proef met digital-detox in Bredase binnenstad

Stimuleringsfonds Creatieve Industrie stelt vanuit haar Actieprogramma Ruimtelijk Ontwerp en in samenwerking met NOVI (nationale omgevingsvisie) 30.000 euro subsidie beschikbaar voor wat het noemt een ‘uniek digital-detox pilot’ in de Bredase binnenstad.

Doel van de pilot is om te ontdekken hoe jongeren buiten weer los kunnen komen van hun telefoons, zodat er onverwachte ontmoetingen en gesprekken kunnen ontstaan.

De pilot beoogt er voor te zorgen dat inwoners en bezoekers van de stad zich bewust worden van hun digitale gedrag en telefoongebruik in de publieke ruimte. Het stimuleert en prikkelt bijvoorbeeld tot het op een andere manier oog te hebben voor hun omgeving en zichzelf.

De pilot is een samenwerking van Graphic Matters, het Rotterdamse social design bureau Afdeling Buitengewone Zaken en de Gemeente Breda.

De openbare ruimte heeft door de pandemie het afgelopen anderhalf jaar nog meer betekenis gekregen voor inwoners van de stad. Het gebrek eraan of het andere gebruik ervan heeft aangetoond welk belang de buitenruimte kan hebben.

De pilot moet leiden tot een meerjarige aanpak waarbij Graphic Matters en de Gemeente Breda jaarlijks een ontwerpbureau of -collectief uitnodigen om ontwerpend onderzoek te doen in de openbare ruimte.

Foto Pixabay

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond