Deel dit artikel
-

Profielensites omarmen digitale kortingsbonnen

Leden van profielensites kunnen steeds vaker, tijdens het winkelen op straat, digitale kortingsbonnen op hun mobieltje ontvangen. Winkeliers kunnen zo met slimme aanbiedingen nieuwe klanten naar binnen lokken.

Eerder deze week maakte bijvoorbeeld Facebook bekend dat het zijn dienst Places in Europa lanceert. Dat is een dienst waarbij bedrijven hun offline vestigingen een plekje op Facebook kunnen geven. Een onderdeel van Places is ‘Deals’, een optie waarmee bezoekers van een gelegenheid kortingsbonnen kan worden verstrekt.

Eenderde van de 600 miljoen Facebook-leden benadert de profielensite wel eens via zijn mobiele telefoon.

Hyves zegt dat het de ontwikkelingen met belangstelling volgt, maar wil niets kwijt over concrete activiteiten op dit front.

In Duitsland ging VZ Netzwerke, een lokale variant op Hyves, een samenwerking aan met het bedrijf Coupies. De kortingsbonnen die Coupies bij lokale MKB’er inzamelt worden sinds kort digitaal aangeboden via de mobiele applicatie van VZ Netwerke.

Het Duitse bedrijf heeft 17 miljoen gebruikers, net iets meer dan het snel opkomende Facebook. Eén miljoen van hen gebruikt maandelijks de mobiele VZ-app, een kwart van kijkt dagelijks naar de berichten en beelden van zijn vrienden en bekenden.

De digitale kortingsbonnen hebben vanaf eind deze maand een prominente positie in het openingsscherm van de Android- en iPhone-applicaties:

Uit een online steekproef bleek dat 56 procent van de respondenten interesse heeft in kortingsbonnen die hij via zijn mobiele telefoon kan inwisselen in winkels. Van de groep mensen die al ervaring heeft met dit marketingmiddel zegt 67 procent dat ze het vaker zouden willen gebruiken

Het verschijnsel ‘digitale kortingsbonnen’ voor het lokale MKB won afgelopen jaar snel aan belangstelling. De internationale uitrol van Groupon en diens overnamegesprekken met Google droegen daar aan bij. Mediabedrijf Wegener rolt nu zijn eigen variant daarop uit, Sweetdeal. De Telegraaf stapte in Groupdeal en zelfs Marktplaats.nl treft voorbereidingen in deze richting.

Imbull, het bedrijf achter Actiecode.nl en Kortingscode.nl, zette met digitale coupons voor 20 miljoen euro om voor aangesloten winkels. Directeur Jochem Vroom verwacht dat de omzet in 2011 zal verdubbelen.

Vroom: “Als je naar Google Trends kijkt dan zie je hoe snel het verschijnsel ‘kortingscode’ is gegroeid”.

 

Deel dit bericht

4 Reacties

Maurice Buijs

Gezien wij af en toe print kortingsbonnen campagnes hebben, heb ik vorig jaar een poll gehouden uit een klein bestand van 5000 leden: Wie heeft er een Printer? Het verbaasde mij dat meer dan 65% geen printer had, of in ieder geval geen inkt. ;-). Vandaar dat ik erg veel meerwaarde zie in Mobiele kortingsbonnen. Heeft iemand ervaring met het uitlezen van mobiele barcodes, of kassa scanners?

Sven

Hmm, interessant. Kijk ook eens op http://www.kortingstafel.nl voor korting op je diner bij restaurants in de buurt. Een snelle blik leert dat ze nu actief zijn in de regio Rotterdam, maar dat is met online concepten natuurlijk snel uit te breiden.

Spam Henk

Goh inderdaad, die kortingsbonnen zijn zeker een rage. Wij horen via http://www.spamhenk.nl ook vaak hier iets over.

Dus ja, mee eens maar ook weer niet. Dan nu nog een vraag ook. Wie heeft er een e-mailadres?

Arie

Kom op heren, dit is wel erg doorzichtig reactie geven om even te laten horen dat je ook bestaat naast Jochem z’n sites. Kortingscodes en coupons zijn ieder geval een markt die nog professionalisering nodig hebben.
Over het artikel: Mobile apps en QR-codes scannen zijn denk ik een goede stap voor offline detailhandel om de mensen daar nog te verleiden tot een koop en het voor consumenten leuk te maken ook offline korting te scoren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond