Deel dit artikel
-

Programmatic inkopen bij print? Misschien alleen De Persgroep

Wanneer gaat print over naar programmatic inkopen? Dit duurt nu al jaren en inkoopbureau MAGNA vraagt zich in zijn deze week verschenen rapport Outlook 2018 af of het er überhaupt wel van gaan komen.

Meer dan een jaar geleden ging Adoptiq failliet, een marktplaats die digitale media-inkoop faciliteerde voor papieren kranten. Sindsdien is het stil in de markt en zijn er geen initiatieven van uitgevers of externe partijen.

Mochten die er alsnog komen, dan zullen ze volgens Magna van De Persgroep zijn. Alleen: hoe creëer je vraag in een krimpende markt? ‘Er zijn periodes dat de vraag soms groter is dan het aanbod, denk bijvoorbeeld aan de decembermaand. Het maximaal aantal pagina’s staat vast en naast de traditionele adverteerders is er ook alternatieve vraag.’

Toch is er te weinig vraag om met veilingen te gaan werken. Niettemin verwacht MAGNA een automatiseringsslag.

De printmarkt heeft het nog altijd moeilijk. Vooral voor magazines is het een uitdaging het tij te keren. MAGNA in zijn rapport: ‘Wij dachten dat de krimp naar 6 procent zou zakken in 2017, maar die is dus meer dan verdubbeld tot 12,2 procent. Dat komt onder meer door de groeiende geldstroom naar branded content, die hard blijft groeien.’

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond