Programmatic is de norm in Engels display advertising

Dit jaar wordt overheerst de geautomatiseerde reclame-inkoop, programmatic buying, de displaymarkt in Engeland voor het eerst. De trend kan niet meer gekeerd worden.
Dat blijkt uit cijfers van eMarketer in een nog te verschijnen rapport. Dit jaar zal 59 procent van alle displaybudgetten worden besteed aan geautomatiseerde inkoop. In 2016 zal dat percentage stijgen tot 70 procent, zo klinkt de verwachting.
Terwijl programmatic in Engeland nu de norm is geworden, moet het in Nederland zijn waarde nog steeds bewijzen. Niet dat deze wijze van media-inkoop onbekend is, maar de volumes liggen wel verder achter op die in Engeland. In het eerste kwartaal van dit jaar besteedden http://www.iab.nl/laatste-nieuws/online-ad-spend-study-2015-q1/ adverteerders in Nederland 37 miljoen aan programmatic op een displaytotaal van 153 miljoen, oftewel 24 procent.
Gekeken naar de dragers waarop de displayuitingen worden uitgeserveerd laat eMarketer in Engeland ook een omslag zien. In 2015 wordt ook voor het eerst meer programmatic display op mobiele dragers vertoond dat op desktops en laptops (56%).
In Nederland ging begin 2015 24 procent van de displaybudgetten naar mobiel.
Foto: bethcanphoto (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond