Deel dit artikel
-

‘Providers pak ongebruikte data en belminuten niet af’

Telecomaanbieders moeten stoppen met het laten vervallen van ongebruikte data en belminuten. Dat schrijft de Consumentenbond in een brief aan de tien grootste aanbieders.

Consumenten met een mobiel abonnement verliezen nu aan het einde van iedere maand hun ongebruikte belminuten en data binnen hun bundel. Tegelijkertijd betalen ze extra voor iedere minuut of MB die ze búiten hun bundel verbruiken. Soms tot wel 0,31 euro per minuut of 0,15 euro per MB.

De handelswijze van de providers is tegen het zere been van de Consumentenbond. Directeur Bart Combée schrijft: ‘Stel je eens voor dat de supermarkt aan het einde van de maand je halfvolle pot pindakaas komt ophalen. En je voor een nieuwe pot laat betalen als je de maand erna weer pindakaas op brood wilt. Of dat de benzinepomp aan het einde van elke maand de tank van je auto leeghaalt. Dat zouden we toch allemaal heel gek vinden? En toch is dat precies wat hier gebeurt. Dat kan niet.’

Consumenten worden met meer onterechte kosten geconfronteerd. Ook het naar boven afronden van gesprekken op hele minuten zorgt voor hoge kosten. Een aantal aanbieders rondt alleen gesprekken van korter dan 1 minuut af. In die gevallen betalen consumenten gemiddeld 18 procent meer dan ze daadwerkelijk verbruikten. Andere providers ronden alle gesprekken af op hele minuten.

Deel dit bericht

4 Reacties

Pien

Tja, het heet toch niet voor niets een abonnement? Je koopt geen data en belminuten, voor dat maandbedrag KRIJG je een x aantal belminuten, sms en MB’s. Je MAG ze allemaal gebruiken BINNEN die maand voor het abonnementsbedrag. Blijkt dat je MEER nodig hebt, kun je of je abonnement wijzigen, of extra bijbetalen.
Als ik een abonnement neem op een groentebox en ik heb een drukke maand met extra eters en ik heb extra groente nodig, dan zeg ik toch ook niet tegen de groenteboer dat hij voor datzelfde bedrag maar extra groente moet leveren? Het kan best zijn dat ik de maanden ervoor alleen zat te eten en regelmatig groente heb moeten weggooien.

Ik vind het maar bijzonder dat de consumentenbond zich hier druk over maakt. Je hebt het over een abonnement en niet over een eenmalige aankoop, zoals bij prepaid. Daar spelen deze dingen uiteraard wel.

m

denk dat pien het een beetje verkeerd leest? het gaat niet over meer belminuten en/of data gebruik, maar over de minuten en/of data die je niet gebruikt. je betaald wel degelijk die minuten en data aan die providers in je abbo anders is er maar 1 abbo nodig je betaald dan gewoon wat je hebt gebruikt toch? zo door meerdere vormen van abbo aan te bieden bevestigen ze al dat je betaald hebt voor die minuten en data en diefstal bij het laten vervallen van deze als je ze niet hebt gebruikt.

Kees

Als providers nou per se die belminuten terug willen hebben aan het eind van de maand, dan kunnen ze ook geld teruggeven voor die ongebruikte minuten.

M2 - Doerak

Ik denk dat M niet goed leest en Pien wel.

Stel, met een sportschoolabonnement kun je iedere dag naar de sportschool. Wanneer je ook daadwerkelijk iedere dag naar de sportschool gaat, haal je het maximale uit het abonnement, net zo goed als je iedere maand al je MB’s en belminuten opmaakt.

Als je maar 1 dag in de week naar de sportschool gaat, claim je ook niet die andere 6 dagen. Waarom zou je dat wel met de belminuten en MB’s doen die je niet gebruikt?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond