Deel dit artikel
-

Publicis steekt 300 miljoen in AI

Media- en marketinggroep Publicis wil komende jaren driehonderd miljoen euro investeren in nieuwe technologie. AI maakt data en inzichten van 2,3 miljard mensen toegankelijk voor alle medewerkers.

Het is een straffe belofte van de Fransen: investeren in technologie die een deel van de kernactiviteiten overbodig maakt. Immers, Publicis Groupe verdient al decennia goed aan mediaplanning, -inkoop en -productie. AI decimeert op termijn de hoeveelheid mensen zich bij de groep mee bezig houden.

Niettemin maakt CEO Arthur Sadoun vanochtend zijn Core AI-strategie bekend.

In plaats van AI als bedreiging te zien, wil hij het als faciliterende technologie inzetten. Mits goed gebruikt, stelt het zijn mensen in staat hun werk beter te doen.

De honderdduizend werknemers bij reclame- en marketingbureaus over de hele wereld krijgen toegang tot data en profielen over 2,3 miljard consumenten. De losse datasilo’s worden gekoppeld en via AI-technologie bruikbaar gemaakt. Vele miljarden datapunten over content, media en performance worden samengebracht om betere mediaplanning en -inkoop te verrichten, bijvoorbeeld. De Publicis-top spreekt over personalisatie in communicatie op schaal.

Een klein voorbeeld van de mogelijkheden van AI bij contentproductie gaf Sauvon rond de jaarwisseling. Hij liet de machine 100.000 gedetailleerde, persoonlijke videobedankjes maken voor al zijn medewerkers. Die ludieke actie kan hij ook commercieel wegzetten bij klanten.

Sauvons presentatie van Core AI vanochtend:

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond