Deel dit artikel
-

‘Publieke Omroep moet online advertenties beperken’

Advertenties op websites van de Publieke Omroep moeten aan banden gelegd worden. De Publieke Omroep zou hiermee de kranten hinderen. Dat meent althans minister Ronald Plasterk van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

De minister wil kritisch kijken of de advertenties op de online kanalen van de Publieke Omroep beperkt kan worden. Dat zegt hij in een interview met Villamedia.

Nu de Publieke Omroepen steeds intensiever op internet aanwezig zijn, voelt de Telegraaf de concurrentiedruk toenemen. In de digitale kanalen ziet de Telegraaf juist financiële groeikansen. Ad Swartjes, bestuursvoorzitter van Telegraaf Media Groep riep eerder al op om de STER af te schaffen. Met publiek geld begeven de omroepen zich namelijk snel richting het terrein waar de toekomst van commerciële uitgeverijen ligt: internet.

De Publieke Omroep zou in het vaarwater zitten van de kranten, zo meent ook Plasterk. Maar hij stipt aan dat adverteren op publieke televisie niet ten koste gaat van de commerciële omroepen. In tegenstelling tot online adverteren, waar de minister een substitutie-effect verwacht.

Plasterk wil de zenders van de Publieke Omroep niet volledig reclamevrij maken. Hij geeft aan dat de reclame een derde van de inkomsten uitmaakt.

Kranten hebben al lange tijd te maken met dalende oplagen, deels door de opkomst van gratis online media. Eerder was het kernadvies uit het rapport (PDF) van de commissie Brinkman een voorstel voor een heffing op internetverbindingen om innovatieprojecten van de traditionele media te ondersteunen.

Dit rapport, dat in gaat op de toekomst van de krantensector, viel niet bij iedereen in goede aarde. Ook Plasterk, aan wie het advies was gericht, meende dat het geld niet bij de eindgebruiker vandaan moest komen.

Bron foto: trialsanderrors (CC)

Deel dit bericht

7 Reacties

Karel Kolb

Ben toevallig bezig met Het journaal van Ad van Liempt, over 50 jaar NOS (eerst NTS) journaal. Leest als een schelmenroman maar dat terzijde. Gesteggel tussen kranten en publieke omroep anno 2010 verschilt eigenlijk weinig van de situatie in 1955, dat wilde ik maar zeggen. ­čÖé

Stefan Smit

Dat zou echt te belachelijk voor woorden zijn. De kranten zouden zelf eens goed moeten nadenken over hun eigen businessmodellen ipv het af te schuiven op de publieke omroepen. En dit is natuurlijk helemaal een contradictie: "De Publieke Omroep zou… t/m…. In tegenstelling tot online adverteren, waar de minister een substitutie-effect verwacht." Trek dan 1 lijn. Plasterk is niet zo sterk blijkt wederom. Hij laat zich wederom voor een karretje spannen van een ander (net als bij het debacel van he Historisch Museum in Arnhem).

Barrie de Vries

Niet alleen de kranten hebben te lijden onder het grote boze internet, maar eigenlijk alle culturele uitingen. Muziek, film, boeken en eigenlijk alle zaken die 15 jaar geleden nog floreerden staan nu onder druk. Dat heeft natuurlijk niets te maken met de evolutieleer van Darwin waarin wordt beschreven dat niet de sterkste soorten overleven, maar de soorten die zich het beste aanpassen aan nieuwe omstandigheden. Nee, het is allemaal de schuld van het boze internet. Tip voor Dhr. Plasterk: Doe China na: die hebben het echt begrepen! Past ook goed bij de roots van de PVDA….

Toine v d H

Vraagjes vanuit Engeland: staan er al advertenties op de websites van publieke omroepen? Is de financiering gebaseerd op toekomstige reclame-inkomsten? Betreft een eventuele beperking ook de joint-ventures die de omroepen nu wel (of niet) mogen aangaan? En tenslotte: gaat dit debat enkel over reclame in enge zin of raakt het ook contentsponsoring in brede zin?

Hein

Dit verhaal heeft twee kanten. Enerzijds staan de kranten onder druk. Abonnees zeggen op, dus minder adverteerders. Uitgeverijen moeten met de media bureaus om tafel. Adverteerders moeten domweg meer gaan betalen voor online diensten. Het bereik is groot, de targeting veel beter. Online adverteren moet duurder worden. Dat de publieke omroep vals concurreert helpt niet mee. Want het is valse concurrentie: met hun machtspositie en staatssteun kan de NPO bereik cre?ren en de advertentiemarkt domineren, zelfs een te lage prijs bepalen. Dat is leuk voor adverteerders, maar zo helpen ze de uitgeverijen om zeep, die wel het lef hebben op eigen benen te staan. Als burger word ik gedwongen om hier aan mee te betalen, en dat moet maar eens afgelopen zijn. Schaf die hele NPO af. Sloop de heilige huisjes. Zet de staatsroeptoeters op straat en laat ze hun eigen broek ophouden.  Niets mis met zelfredzaamheid en eerlijke concurrentie. Als een publieke zender wil blijven bestaan kan ze ook haar achterban aanspreken.

Stijn

Wat voor mij het toppunt was, is de AdWords campagne die Omroep.nl voert. Ik zag de campgne op Google Adsense in mijn eigen website!!! Als ik daarna het woord "tvgids" intypte in Google kwam er een gesponsorde koppeling in beeld met o.a. "jouw tv-gids" of "omroep.nl: De startpagina voor Televisie en Radio. Alles wat jij wilt weten"!!!! Dat is toch waanzin!!! Ik was woest, dat Omroep.nl: - gewoon een budget heeft om te adverteren op Google met staatsgelden.- de pijs per klik opdrijft in Google AdWords.- ze dus duidelijk wil concurreren met commerci?le tvgidsen. Ongelooflijk dat dit soort dingen kunnen in Nederland… Ik kon nu geen ads meer vinden, maar heb alleen dit screenshot van de Googe AdWords Campagne: http://snapplr.com/zwyc  *(hij staat er nog steeds http://www.google.nl/search?hl=nl&q=omroep.nl )** Ik kwam de campagne ook tegen op diverse sites (waaronder onze eigen tvgids… bizar) 

Gert Jan

hebben die jongens en meisjes van Ster zo goed Online verkocht? Ik ga maar eens informeren kan nog wel een paar goede Onliners gebruiken..;-)  Verder jongens: je kende de spelregels toen je het speelveld betrad nu niet zeuren maar zelf aan de slag..als je commercieel bent is dat je ondernemersrisico…duh

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond