Deel dit artikel
-

Pure webwinkels zorgen voor groei detailhandel

De detailhandel heeft tot nu toe dankzij de coronacrisis een groei van 4 procent gerealiseerd, een plus van 4,5 miljard euro. Aan deze groei dragen de pure webwinkels bijna 3 miljard euro bij en de supermarkten 2,5 miljard euro. Zij profiteerden het meest van de lockdown in het voorjaar, zo blijkt uit het Vooruitzicht detailhandel van het ING Economisch Bureau.

Door de corona-uitbraak is het winkelgedrag flink veranderd. Consumenten doen minder vaak boodschappen maar kopen per bezoek meer, zo ligt het gemiddelde pinbedrag ruim 20 procent hoger sinds de invoering van de coronamaatregelen in maart.

Naast winnaars als doe-het-zelfzaken, tuincentra en elektronica- en speelgoedwinkels waren er ook grote verliezers: de modewinkels.

De omzetgroei bij supermarkten komt in 2020 uit op 6,5 procent, bij speciaalzaken stijgt de omzet met 3 procent. Belangrijke verklaringen zijn volgens ING het hamstergedrag van consumenten, de verschuiving van omzet uit de horeca en Nederlanders die relatief meer thuis waren.

De grootste winnaar van de coronamaatregelen is het onlinekanaal. Dat de omzetkrimp in de non-food retail in 2020 naar verwachting beperkt blijft, komt vooral door de enorme impuls vanuit e-commerce. Diverse winkelketens noteerden in het tweede kwartaal een omzetgroei van 35 tot 75% procent in hun webshops.

De belangrijkste les van de lockdown is dat voor het gros van de non-food winkels toekomstige omzetgroei een utopie is zonder een online strategie, stelt ING vast. Een andere les is dat onder ouderen het aantal e-shoppers fors is gestegen en deze koopkrachtige categorie in de e-commerce strategie speciale aandacht verdient.

Het beeld voor de detailhandel in 2021 is helaas somberder: de omzetgroei blijft vanwege dalende consumentenuitgaven beperkt tot 1 procent.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond