Deel dit artikel
-

PwC: Entertainment en media steeds meer digitaal

In 2017 komt 47 procent van de totale uitgaven aan entertainment en media uit online advertenties en digitale consumentenuitgaven. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2008. Vorig jaar was dat nog een derde van de totale uitgaven. Dat is een van de conclusies uit de Global Entertainment & Media Outlook 2013-2017 van PwC.

Volgens PwC groeit de omzet uit mobiel adverteren de komende vijf jaar gemiddeld met 27 procent per jaar naar 27 miljard dollar in 2017.

De wereldwijde omzet uit mobiel internet bedraagt in 2014 voor het eerst ook meer dan de helft van de totale omzet uit internettoegang. Er wordt volgend jaar naar verwachting 259 miljard dollar uitgegeven aan mobiele internetaansluitingen. Daarmee streeft mobiel internet vaste breedbandverbinding voorbij.

Volgens de ‘outlook’ (marktverwachting) van PwC beschikt 51 procent van de huishoudens wereldwijd in 2017 over breedbandinternet, ten opzichte van 40 procent in 2012. Het aandeel mobiel internet daarin stijgt van 31 procent in 2012 naar 54 procent in 2017. De groei van mobiel internet hangt nauw samen met de groeiende verkoop van tablets en smart phones. Deze apparaten vormen ook de drijvende kracht achter de stijgende omzet uit online adverteren en digitale consumentenuitgaven, stelt PwC.

De digitale volwassenheid verschilt per markt. In 2008 vormden de bestedingen aan fysieke formats zoals dvd’s, video games en cd’s nog 88 procent van de totale bestedingen aan entertainment- en mediacontent. In 2017 daalt dit percentage naar 53 procent.

In het gamessegment stijgen de bestedingen aan mobile games het snelst: de komende jaren met gemiddeld 10 procent naar 14,4 miljard in 2017. Ter vergelijking: de bestedingen aan console games stijgt de komende jaren met gemiddeld 5 procent. De uitgaven aan de online tv-advertentiemarkt zullen de komende jaren verdrievoudigen, al blijven deze omzetten verhoudingsgewijs een fractie van de totale uitgaven aan tv-reclame.

Kranten gaan steeds vaker over op online betaalmuren. Volgens PwC laat ruim 30 procent van alle kranten binnen drie jaar online lezers betalen voor volledige toegang. Nederland loopt hierin overigens voorop. Er is ook goed nieuws ten aanzien van de inkomsten uit internetadvertenties voor kranten. Deze markt groeit de komende jaren verhoudingsgewijs het snelst in de entertainment- en media-sector, namelijk tot 2017 gemiddeld met 13,1 procent per jaar. Na een periode van dalende omzetten zal de wereldwijde krantenmarkt de komende jaren dan ook stabiliseren.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond