Deel dit artikel
-

PwC: Groei internet adverteren compenseert advertentiemarkt maar ten dele

Internetadverteren zet de enorme groei van afgelopen jaren voort, maar deze groei compenseert niet de advertentie-inkomsten die papieren kranten, tijdschriften, radio en televisie mislopen. Dat stelt PwC in zijn jaarlijkse Nederlandse Entertainment & Media Outlook.

De totale bestedingen in de Nederlandse entertainment & mediasector zullen naar verwachting jaarlijks met gemiddeld 2,6 procent groeien naar 16,4 miljard euro in 2017. Vorig jaar ging het om 14,4 miljard euro. De advertentiemarkt daalde in 2012 met 2,3 procent, terwijl consumentenuitgaven aan entertainment en media nagenoeg gelijk bleven.

Ook dit jaar zal de advertentiemarkt krimpen (met 0,7 procent), zo voorspelt PwC. Pas in 2014 en de jaren daarna vindt er weer een lichte groei plaats. Internetadverteren zet de enorme groei van afgelopen jaren voort, maar deze groei compenseert niet de advertentie-inkomsten die papieren kranten, tijdschriften, radio en televisie mislopen. Kranten (-9 procent), tijdschriften (-6,4 procent), televisie (-5,9 procent) en radio (-4,7 procent) verloren vorig jaar de meeste advertentie-inkomsten. Daarentegen zagen de gamesindustrie (28,9 procent) en de internetsector (8,4 procent) hun inkomsten uit advertenties juist stijgen.

In 2017 zullen de bestedingen aan internetadvertenties al 43 procent van de totale advertentiemarkt bedragen. Nu is dat nog een derde. Mogelijk bereiken we volgens PwC nog voor 2020 het omslagpunt, waarbij er voor het eerst meer geadverteerd wordt op internet dan op andere platformen. Daarnaast verschuiven grote wereldwijde merken hun advertentiebudgetten meer en meer naar opkomende economieën, zoals China en Rusland. Nederland behoort tot de verliezers. Vooral de glossy magazines voelen dat aan den lijve.

Volgens de outlook geven consumenten nog wel in groeiende mate geld aan internettoegang. De bestedingen aan internettoegang stijgen gemiddeld jaarlijks met 8,3 procent van 3,5 miljard euro in 2012 naar 5,2 miljard in 2017. Vooral de bestedingen aan mobiele internettoegang stijgen de komende vijf jaar explosief, gemiddeld jaarlijks met 17 procent.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond