Deel dit artikel
-

Rabobank brengt moonshot Tellow naar de markt

Een jaar nadat Tellow ontstond uit Rabobanks interne incubatorprogramma Moonshots komt de app op de markt. Hij automatiseert boekhouding en belastingaangifte van ZZP’ers

“Het komt duidelijk voort uit vraag van de markt. ZZP’ers die in de eerste twee jaar van hun bestaan zijn, hebben behoefte aan een toegankelijke manier om goed iets complex als de administratie te doen”, licht oprichter en Rabo-medewerker Jochem Baars toe.

“Het is gekoppeld aan een rekening-courant. We bieden inzicht in iemands actuele saldo en geven bijvoorbeeld zicht op wat je kunt uitgeven. Als ondernemer hoef je niet meer steeds te wisselen tussen je rekening en boekhoudpakket voor inzicht in je financiële status.”

Vandaag begint de publieke beta van Tellow en gaat de bank op zoek naar honderden early adopters. In het afgelopen jaar is de app getest en gevalideerd bij vijftig ZZP’ers. Het is nu tijd voor de volgende fase. Voor de zomervakantie gaat de app live in de appstores voor iedereen.

Gebruikers van de app en de website kunnen er hun boekhouding mee doen, bonnetjes scannen en verwerken in de administratie, facturen opstellen en verzenden en correct belastingaangifte doen.

Baars: “Momenteel is de dienst enkel beschikbaar voor ZZP’ers met een Rabobankrekening. Op termijn is dat niet nodig, dan is hij voor iedereen toegankelijk. Als we niet de hele markt bedienen dan springt een ander wel in dat gat.” De Rabo-ondernemer ziet de dienst bovendien als een opstapje naar de nieuwe marktomstandigheden nadat PSD2 is geïntroduceerd.

Jaarlijks beginnen honderdduizend ondernemers voor zichzelf als ZZP’er. Rabobank claimt onder die groep een marktaandeel van veertig procent. Er wordt specifiek toenadering gezocht tot starters, omdat ‘gevorderde’ ondernemers al hun eigen financiële oplossingen hebben gevonden. De kosten van Tellow hangen af van het gebruik. Een lichte gebruiker betaalt vijf euro per maand, zware gebruikers tot 35 euro per maand. “Tijdens de proefperiode onderzoeken we dat gebruikers als fair pricing zien ten opzichte van de geleverde waarde.”

De promotie zal vanaf deze zomer plaatsvinden via de eigen Rabo-kanalen.

Head of FinTech & Innovation Bart Leurs: “Deze dienst komt voort uit ons Moonshots-programma. Afgelopen najaar hielden we al weer de derde jaarlijkse editie daarvan en ontvingen 175 inzendingen met vernieuwende ideeën uit binnen- en buitenland. Op dit moment worden weer drie, of eigenlijk vier, teams geïnstalleerd in B. Amsterdam om aan een minimal viable product te werken.” Over de trends in de inzendingen: “We zien veel ideeën rondom PSD2 en Blockchain.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond