Deel dit artikel
-

Rabobank: Corona brengt retail versnelde digitalisering

De trend was al onmiskenbaar: steeds meer retail- en groothandelsbedrijven stappen in e-commerce. Een nieuw sectorrapport van Rabobank laat zien dat dat sneller moet dan eerst werd aangenomen.

Geschrokken door de uitbraak van het coronavirus ontwikkelt de consument een verschuivende voorkeur voor webwinkelen. Sneller dan voorheen besluit men maar niet de winkelstraat in te gaan, maar naar een site of een app. Het zijn niet enkel de doelgroepen zijn opgegroeid met internet, maar ook senioren laten hun schroom vallen omwille van veiligheid en gemak.

Een nieuwe sectorupdate van Rabobank laat zien de huidige crisis versnelling brengt in de digitalisering van winkels en groothandels. Het fysieke kanaal is niet meer toereikend, omdat er minder bezoekers zijn. Maar met die verschuiving naar internet rijst de onderliggend belangrijkste vraag: waar ligt de toegevoegde waarde in de toekomst en welke kansen zijn er voor winkels en groothandels?

Concrete antwoorden en suggesties geeft de bank niet echt. Het advies klinkt vrij algemeen: stel een digitale strategie op. En: “Retailers kunnen groothandels worden en andersom. Dit biedt kansen.”

Cijfers van het CBS hebben afgelopen maanden laten zien, dat retailers die investeerden in hun digitale kanaal daar nu van profiteren. In april en mei groeiden de digitale omzetten van fysieke retailers met respectievelijk 65 en 76 procent. Dat is meer dan de groei die de zogeheten pure players realiseerden in dezelfde periode.

Foto: Rani Huttener (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond