Deel dit artikel
-

Rabobank neemt premium sms op de korrel met Minitix

Rabobank lanceert een mobiele versie van internetchipknip Minitix en geeft daarmee premium sms als betaalmechaniek een goedkope concurrent. De bank vergroot de omvang van een Minitix-acccount tot 100 euro en maakt automatisch opwaarderen mogelijk.

Ruim twee jaar later dan beoogd neemt Rabobank een sms-versie van microbetaalsysteem Minitix in gebruik. Minitix werd eind 2003 geïntroduceerd als 'chipknip voor webbetalingen' en zou een jaar later een sms-versie krijgen. "Maar daar kwam de introductie van iDeal tussendoor. We achter de tijd nu rijp om mobiele betalingen aan te bieden, die markt komt eraan", aldus een woordvoerder van de Rabobank.

Gebruikers van Minitix storten een geldbedrag op een bankrekening en krijgen daarmee een prepaid betaalaccount om kleine financiële transacties mee te verrichten bij webwinkels. Circa 100 webwinkels gebruiken het systeem.

Tot voor kort kon de digitale chipknip niet meer geld bevatten dan 10 euro. Daar brengt de bank verandering in. De betalingen kunnen nu in omvang variëren van enkele centen tot maximaal 99,99 euro. En als het saldo beneden een bepaald niveau komt, kan dat automatisch opgewaardeerd worden.

Pizza's, concertkaartjes en billboards

In een geschreven verklaring zegt Piet van Schijndel, lid raad van bestuur Rabobank Nederland, dat de bank de betaaldienst breed in wil zetten. Hij noemt behalve het web ook (digitale) televisie als commercieel transactieplatform. Daarnaast noemt de bank radio, de krant en billboards als mogelijk media om Minitix Mobiel op in te zetten. "Een concertkaartje, de nieuwste cd, of een pizza zijn binnen handbereik."

Bij de gisteren gelanceerde versie van Minitix hoeft een gebruiker enkel een sms'je naar een shortcode te sturen om een aankoop te betalen. Het bedrag wordt direct van het prepaidaccount afgeschreven. Gebruikers kunnen op de site aangeven of ze iedere betalen expliciet willen autoriseren of of ze dat vanaf een bepaald bedrag willen doen. De winkelier betaalt een percentage commissie over iedere betaling.

Het gebruik van Minitix Mobiel is op geen wijze gekoppeld aan Rabo Mobiel, de mobiele telecomoperator die Rabobank sinds vorig jaar via het Orange-netwerk exploiteert. De microbetaaldienst staat open voor iedereen in Nederland met een bankrekening, ook niet-klanten van de Rabobank. Daarmee kan de sms-versie van Minitix zich in theorie ontplooien tot een directe concurrent voor de dure premium sms'en die nu bijvoorbeeld worden ingezet om te stemmen bij tv-spelletjes.

'Voordeliger dan premium sms'

Consumenten gebruiken Minitix Mobiel tegen het reguliere sms-tarief van hun mobiele aanbieder. Een woordvoerder van de bank omschrijft de dienst als mechanisme om betalingen te verrichten. Het sms-systeem op zich bevat anders dan premium sms geen financiële transacties.

Jigal Schrijver van het onlangs verkochte marketingbedrijf HotSMS reageert: "Minitix omzeilt hiermee de kickback die mobiele operators krijgen met premium sms, plus er zijn aanzienlijk grotere afrekeningen mogelijk. En de winkel ontvangt meer inkomsten. Bij premium sms zijn immers maximaal betalingen mogelijk van 1,50 euro per sms en tussen de 45 en 50 procent gaat naar de mobiele aanbieder. Maar ook hier speelt het kip-en-ei verhaal. Zonder acceptanten zal het gebruik van een mobiel betaalsysteem achterblijven. Het systeem op zich is niet nieuw. Met Tootz, Way2pay en Wallie Card hadden we ook al microbetaalsytemen."

Rabobank promoot Minitix al een paar jaar prominent op zijn banksite. Volgens de woordvoerder kent Minitix momenteel tegen de 10.000 gebruikers. "Dat is een solide groep die de dienst intensief gebruikt." Rabobank heeft een kleine 3 miljoen klanten die internetbankiert en via dat kanaal regelmatig in contact komt met Minitix-reclame.

Bron foto: dyobmit, overgenomen volgens Creative Commons-licentie

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond