Deel dit artikel
-

Rabobank vernieuwt app en site, klaar voor Google Glass

Rabobank test een totaal nieuw designconcept van zijn site en apps. Dat wordt begin 2015 nationaal uitgerold. Eerst naar de mobiele kanalen, daarna naar het vaste web. “Het concept is direct klaar voor wearables als Google Glass”, zegt conceptmanager David-Jan Janse.

De bank doet op dit moment proeven met klanten van tien lokale banken, meer in het bijzonder met ZZP’ers die bij Rabobank bankieren. Er is juist voor deze groep gekozen omdat zij vaak financiële diensten privé en zakelijk door elkaar heen gebruiken. En dat is exact de kern van het nieuwe design. Die draait niet om bankrekeningen maar om personen.

Klanten van Vodafone zullen het designconcept herkennen. De interface toont in het centrum van het openingsscherm iemands profielfoto. Daar omheen de verschillende beschikbare diensten. Daar houdt de vergelijking dan ook op. De bank laat direct saldo-informatie zien van alle rekeningen van de betreffende persoon, een knop met relevante privé of zakelijk nieuws voor de klant en een transactieknop.

De nieuwe interface brengt ook de medewerkers van de lokale bank dichterbij. Letterlijk. Het openingsscherm toont het gezicht van de lokale adviseur die nu beschikbaar is om eventuele vragen in behandeling te nemen via chat of e-mail. Buiten kantoortijden worden de chats en mailtjes beantwoord door een landelijke helpdesk, naar een medewerker met volledig kennis.

“Het nieuwe design houdt ook rekening met nieuwe devices. Het werkt goed op wearables als Google Glass, om maar een voorbeeld te geven”, zegt David-Jan Janse.

De formulemanager Rabobank Particulieren is mede-verantwoordelijk voor de ingrijpende digitale vernieuwing. “De impact van het nieuwe online concept is zo groot dat er teams in alle lagen van de organisatie mee bezig zijn.

De testen worden momenteel enkel gedaan met ZZP’ers. Later dit jaar groeit de testgroep met een aantal particuliere klanten van die tien lokale banken. Het doel is om begin 2015 het nieuwe online concept eerst in de mobiele apps te introduceren. Op dat moment begint Rabobank met de vertaling van zowel het design als de functionaliteiten naar de website. In 2016 moet het migratieproces zijn afgerond.

“Alles gaat op de schop om de bank dichter bij de klant te brengen. ‘One touch away’.”

Dit bericht is 1306 keer gedeeld

2 Reacties

KoalaBear

Zolang je niet zo debiel hoeft te slepen als bij de Vodafone app… Weet niet of ik wel zo blij wordt van de nieuwe opzet, maar we zullen het gaan zien.

Zou leuk zijn als ze straks als het voor een iets breder publiek beschikbaar is gebruik gaan maken van de Google+ Beta Communities zodat een ieder die wil kan testen.

Edward

Ik moest bij het plaatje ook gelijk denken aan de MyVodafone app. Dat is helaas een interactie drama geworden.

Google Glass ondersteuning lijkt me heel cool, maar ik hoop dat ze wel echt rekening houden met de verschillende schermen en de verschillende interactie die daar bij hoort. Ik denk niet dat de gebruiker met een klein touch scherm (mobiel toestel) op hele gekke glass-interfaces zit te wachten.

Om maar wat te noemen, het concept van desktopsites verkleinen heeft ook nooit gewerkt op mobiele toestellen en webbrowsen met een keyboard achter je TV is ook geen succes.

Ik ben benieuwd!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond