Rakuten wil binnen drie jaar de Europese Tencent worden

Het Japanse internetbedrijf Rakuten verwacht over drie jaar de Europese Tencent te kunnen zijn. Dat zegt de Europese directeur Toshihiko Otsuka in het jongste nummer van Emerce. “Geen andere marktpartij die deze positie kan of zal innemen. Zelfs Tencent niet, om dezelfde reden als dat wij hen in China niet aanvallen: we lijken businesswise te veel op elkaar.”

Rakuten Ichiba, zoals het bedrijf oorspronkelijk heette, werd in 1997 opgericht door Hiroshi Mikitani, die zich na de aardbeving in het Japanse Kobe in 1995 realiseerde hoe belangrijk het is om alles uit het leven te halen. Hetgeen in zijn geval leidde tot de lancering van een marktplaats voor kleine en middelgrote verkopers.

Vele jaren na dato is Rakuten – wat ‘optimisme’ betekent – in meer dan honderdnegentig landen actief en biedt het tientallen diensten aan. Van e-commerce, fintech, adtech, digital content tot bezorgdiensten en zelfs een eigen virtueel mobiel telefoonnetwerk.

Momenteel komt nog ongeveer zeventig procent van de omzet uit Japan, waar men jaarlijks nog zeker tien procent zou kunnen groeien. Otsuka: “In Europa zien we uiteraard ook ruimte voor groei, mede door de tienduizend merchants nog meer bij ons platform te betrekken.”

Maar niet alle diensten worden hier gelanceerd. De keuze voor een landen- of Europese strategie verschilt dus per dienst. Desondanks wil Rakuten uiteindelijk een pan-Europees platform creëren.

“Ik zie onszelf overigens meer als een Europese variant van Tencent, met Viber in plaats van WeChat,” zegt Otsuka. “Alibaba zien we daarbij niet als concurrent. Ze zijn vooral groot in China, een land waar we niet actief zijn of willen worden.”

Het interview met Rakuten staat in Emerce 193. Word lid van Emerce voor 119 euro per jaar en ontvang een jaar lang Emerce magazine (zowel print als digitaal) inclusief diverse specials waaronder Emerce 100, de 250 pagina’s dikke eGuide en speciaal ledentarief voor meer dan twintig Emerce-events.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug