Deel dit artikel
-

Rakuten ontwikkelt eigen mobiel netwerk, bouwt Viber uit tot sociaal platform

Marktplaats Rakuten wordt het vierde mobiele netwerk van Japan. Oprichter en CEO Hiroshi Mikitani lichtte zijn plannen zojuist toe op het Mobile World Congress in Barcelona. Daarnaast moet dochter Viber een ‘sociaal netwerk voor 1 miljard consumenten’ worden.

Het is voor het eerst sinds lange tijd dat NTT Docomo, KDDI SoftBank Group concurrentie krijgen. Rakuten was al actief als mobiele aanbieder zonder eigen netwerk, maar Mikitani vindt dat hij alleen kwaliteit kan waarborgen als hij controle heeft over het netwerk.

Bij de autoriteiten is een verzoek ingediend voor de bouw van een landelijk dekkend Japans netwerk. Daarvoor wordt 5,6 miljard dollar uitgetrokken.

In tien jaar wil Rakuten 15 miljoen gebruikers hebben. Als MVNO heeft Rakuten nu 1,5 miljoen klanten.

Mikitani gaf in Barcelona een uitgebreid overzicht van de activiteiten van zijn bedrijf, dat ooit is begonnen als een virtuele marktplaats in Japan.

Inmiddels is Rakuten de grootste creditcardmaatschappij in Japan (15 miljoen gebruikers) en leidt het bedrijf in mobiele betalingen. Buiten Japan is Rakuten met e-commerce aanwezig in Frankrijk en Duitsland.

Maar pas echt ambitieus zijn de plannen met betrekking tot chatapp Viber. Die is in West-Europa niet erg populair maar in veel Aziatische landen en Oost Europa juist wel.

Rakuten wil Viber als Viber Communities nu verder uitbouwen tot een chatplatform voor een miljard leden. Het zijn er nu 900 miljoen. Die dan ook toegang krijgen tot ongeveer alle diensten van Rakuten, inclusief een eigen cryptomunt om klanten aan zich te binden. Daarmee volgt Rakuten het voorbeeld van de alles-in-een-app WeChat uit China. Viber werkt overigens al intensief samen met merken als Macy’s en FC Barcelona, die Viber onder meer voor webcare en promotie gebruiken.

 

Dit bericht is 6 keer gedeeld

2 Reacties

Rob

Alibaba van Japan! 🙂

Z.Eur

Rakuten is niet te vergelijken met Alibaba.
Waar Alibaba/Aliexpress nog enigsinds overzichtelijk zijn, heerst de chaos bij Rakuten marketplace met een hoog Hyves gehalte.
Dat ze de grootste creditcard maatschappij zijn heeft enkel te maken met het feit dat je 40 euro kado kreeg en ze geen enkele background check doen.
Ze liften handig mee op het werk van anderen op kosten van beleggers.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond